اصطلاحات رایج و مهم مرتبط با وبسایت

nav-icon
close
صفحه اصلی بلاگ اصطلاحات رایج و مهم مرتبط با وبسایت

اصطلاحات رایج و مهم مرتبط با وبسایت

در این مقاله با اصطلاحات رایج و مهم مرتبط با وبسایت و برنامه نویسی سایت آشنا می شوید.
اصطلاحات رایج و مهم مرتبط با وبسایت

بسیاری از افراد عادی و یا صاحبان مشاغل هستند که متناسب با حرفه و کسب و کار خود، احتیاج به یک وبسایت دارند تا بتواند کسب و کار خود را در فضای آنلاین نیز معرفی کنند. اما بدلیل عدم آگاهی از دنیای آنلاین و مشخصا اصطلاحات و الزامات یک وبسایت، نمی توانند با این فضا ارتباط بگیرند و خود را از این دنیای دیجیتال فراگیر محروم کرده اند.

این مقاله برای افرادی است که می خواهند دانش خود را اندکی افزایش دهند تا بتوانند هنگام سفارش سایت و بستن قرارداد، تسلط بیشتری بر دنیای وبسایت و امور مرتبط داشته باشند.

 

دامنه چیست؟ ( DOMAIN )

یک نام یونیک و منحصر به فرد می باشد که می توانید برای وب سایت خود انتخاب کرده و آن را از شرکت های خدمات فروش دامنه به مدت مشخص ( مثلا یک سال ) خریداری کنید. مانند tiktakweb.ir

این اسامی دارای پسوندهای مختلف هستند، مانند ir , .com , .org. و ...

برای خرید دامنه، باید به وبسایت هایی که خدمات فروش دامنه ارائه می دهند مراجعه کرده و بعد از ایجاد اکانت و احراز هویت، می توانید دامنه موردنظر خود را به مدت زمانی که نیاز دارید خریداری کنید.

نکته اول: برای خرید دامنه موردنظر، ابتدا باید بررسی کنید که قبلا توسط فرد دیگری خریداری نشده باشد یا به اصلاح دامنه آزاد باشد.

نکته دوم: برای خرید دامنه های با پسوند ir ( که مختص کشور ایران می باشد )، ابتدا باید در سایت nic.ir یک اکانت ایجاد کنید و سپس با استفاده از کد یونیکی که در اختیار شما قرار میدهند، اقدام به خرید دامنه کنید.

نکته سوم: پس از منقضی شدن مدت زمان دامنه، دامنه به صورت خودکار از اختیار شما صلب می شود و وبسایت شما دیگر قابل مشاهده نمی باشد. لذا همیشه قبل از اتمام زمان دامنه، حتما برای تمدید آن اقدام کنید.( البته این شرکت ها قبل از پایان مهلت، از طریق پیامک و یا ایمیل به شما هشدار میدهند )


آی پی آدرس چیست؟ ( IP )

هر آی پی متشکل از یک سری اعداد است ( مانند 162.62.5.2 ) که به واسطه آن، می توان یک سیستم یا یک کامپیوتر را شناسایی کرد. هر کامپیوتر آی پی یونیک خود را دارد.

دامنه نیز یک آی پی است، ولی بدلیل سخت بودن بخاطر سپردن این اعداد برای هر دامنه، به ازای هر آی پی دامنه، یک نام مشخص در نظر گرفته می شود. یعنی به جای مثلا 162.62.5.2 از نام tiktakweb.ir استفاده می شود.

ترجمه از یک آدرس IP به یک نام دامنه از طریق سیستم DNS انجام می شود.


سرور چیست؟ ( SERVER )

سرورها سیستم هایی هستند که وظیفه ذخیره اطلاعات در دنیای دیجیتال را بر عهده دارند و همزمان می توانند این اطلاعات را در اختیار سرورهای دیگر قرار دهند. شبکه جهانی اینترنت بر اساس ارتباط بین میلیون ها سرور شکل گرفته است که با گسترش دنیای دیجیتال، روز به روز بر تعداد این سرورها اضافه می شود.

host


هاست چیست؟ ( HOST )

هاست به معنای میزبان است که یک فضا با مقدار مشخص ( مثلا 500 مگابایت ) می باشد. یک سرور می تواند به چندین بخش یا قسمت تبدیل شود ( با تعریف میزان فضای موردنیاز ) که به هرکدام از آنها یک "هاست" گفته می شود.

کاربرد هاست به این معناست که شما برای راه اندازی یک وبسایت، احتیاج به خریداری فضای هاست از شرکت های ارائه دهنده هاستینگ دارید که در ازای پرداخت پول، می توانید برای مدت معینی یک هاست را در اختیار داشته باشد. توجه داشته باشید که این فضا یا هاست را سالیانه باید تمدید کنید.


کنترل پنل هاست ( CONTROL PANEL )

برای دسترسی به هاست خود و بارگزاری وبسایت خود، نیاز به یک کنترل پنل دارید. هنگامی که شما هاستی را خریداری می کنید، شرکت مربوطه یک سری اطلاعات در اختیار شما قرار میدهد که برای دسترسی به هاست موردنیاز هست. از قبیل یک لینک برای ورود به کنترل پنل به همراه نام کاربری و رمزعبور.

برای ارتباط با هاست از دو نوع کنترل پنل استفاده می شود: دایرکت ادمین ( DIRECT ADMIN ) و سی پنل ( CPANEL )


برنامه نویسی وب سایت ( WEBSITE )

یک وبسایت، از ترکیب کدنویسی با چند زبان برنامه نویسی قابل فهم برای مرورگرهای اینترنتی تشکیل شده است که پس از بارگزاری وبسایت روی هاست شما، با تایپ نام دامنه در بالای مرورگر، وبسایت شما در دنیای اینترنت قابل مشاهده می باشد.

یک برنامه نویس وظیفه دارد که با توجه به نیازهای کارفرما، امکانات موردنیاز وب سایت، نوع کسب و کار، رنگ سازمانی، محصولات و خدمات ارائه شده، کارهای زیر را انجام دهد:

  1. استفاده از رنگ های سازمانی در طراحی
  2. پیروی از متدهای UI و UX در طراحی
  3. کدزنی حرفه ای با توجه به متدهای روز
  4. در اختیار قرار دادن پنل مدیریتی
  5. رسپانسیو و بهینه شده برای نمایش در انواع گوشی ها
  6. بهینه سازی برای موتورهای جستجو مانند GOOGLE
  7. سرعت بالا در نمایش صفحات وبسایت
  8. تامین امنیت وبسایت
  9. بک آپ گیری هفتگی از وبسایت
  10. پشتیبانی از وبسایت


پنل مدیریتی وبسایت ( ADMIN )

سایت های داینامیک ( پویا ) که نیاز به بروزرسانی قیمت ها، تصاویر، متون، درج مقالات و ... دارند، احتیاج به یک پنل مدیریتی ( پنل ادمین ) دارند که کارفرما بتواند بدون نیاز به برنامه نویس و پرداخت هزینه های اضافی، اطلاعات وبسایت خود را در صورت نیاز بروزرسانی کند.

برای این امر، احتیاج به یک لینک اینترنتی مجزا برای ورد ادمین، یک نام کاربری یونیک و همچنین رمز عبور می باشد.


db


دیتابیس چیست؟ ( DATABASE )

دیتابیس ها وظیفه نگهداری اطلاعات وبسایت ها را در اختیار دارند. یک دیتابیس دارای یک نام و رمزعبور می باشد تا بوسیله آن به یک سایت متصل شده و اطلاعات ذخیره شده بر روی آن در اختیار کاربران قرار گیرد. این اطلاعات قابل افزودن، ویرایش و حذف شدن می باشند. لذا برای جلوگیری از دسترسی افراد سودجو و ربات ها، باید به دقت از این اطلاعات مراقبت کرد.

یک دیتابیس تشکیل شده از یک سری جداول و فیلدها می باشد که اطلاعات سایت داخل این جداول و فیلدها ذخیره می شوند. برای ارتباط با دیتابیس از زبان های برنامه نویسی مختلفی مانند mysql می توان استفاده کرد.


مرورگر وب چیست؟ ( web browser )

یک مرورگر وب، یک برنامه یا نرم افزاری است ( مانند GOOGLE CHROME ، FIREFOX و ... ) که به کاربران امکان دسترسی به اطلاعات روی شبکه جهانی اینترنت را می دهد. تمامی داده های موجود در فضای اینترنت اعم از تصاویر، فیلم ها، فایل ها، متون و در کل هر محتوایی که در وبسایت ها وجود دارند، توسط این مرورگرها به نمایش در می آیند. این مرورگرها می توانند کدهای برنامه نویسی HTML را به صورت قابل درک برای کاربران ترجمه و نمایش دهند.

این مطلب ادامه دارد ...

ثبت دیدگاه

دیدگاه خود را برای ما بنویسید
ارسال دیدگاه loading
دیدگاه شما پس از تایید مدیر، نمایش داده خواهد شد

دیدگاه کاربران

مشاهده دیدگاه های ثبت شده کاربران
empty تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است ..!!

جدیدترین آموزش ها

مقالات کاربردی با محوریت دانش برنامه نویسی و کدینگ