گوگل آنالیتیکس چیست؟ آشنایی با گوگل آنالیتیکس

catalog icon

کاتالوگ دیجیتال

survey icon

نظرسنجی سایت

nav-icon
close
صفحه اصلی بلاگ گوگل آنالیتیکس چیست؟ آشنایی با گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس چیست؟ آشنایی با گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس ابزاری رایگان برای تحلیل رفتار کاربران، بهینه‌سازی سایت و افزایش بازدهی تبلیغات آنلاین است.
گوگل آنالیتیکس چیست؟ آشنایی با گوگل آنالیتیکس

سایت که راه افتاد، نوبت تجزیه‌وتحلیل رفتار کاربران است؛ از کجا آمده و به کجا می‌رود! اینجاست که سروکلهٔ ابزارهای قدرتمند و رایگان گوگل مثل آنالیتیکس، تگ منیجر و سرچ کنسول پیدا می‌شود. در این مقاله از وبسایت تیک تاک وب سعی داریم شما را با گوگل آنالیتیکس و تاثیر آن بر کسب‌وکارها و نحوه کارکرد آن آشنا کنیم.

 

گوگل آنالیتیکس چیست؟

گوگل آنالیتیکس پلتفرم آنلاینی است که داده‌های وب‌سایت و اپلیکیشن شما را جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل می‌کند. پس از آن، با ارائهٔ گزارش‌های متنوع به شما کمک می‌کند به بینش عمیقی دربارهٔ فعالیت‌های بازاریابی، عملکرد سایت و صفحه‌های آن و رفتار کاربران دست پیدا کنید.

 

گوگل آنالیتیکس چه کمکی به کسب‌وکارها می‌کند؟

اینستاگرام و تلگرام آمار فعالیت شما را روی میز می‌گذارند تا ببینید:

  • کدام پست یا استوری بهتر عمل کرده است
  • چه ساعتی برای انتشار پست بهتر است
  • چند نفر را جذب کرده‌اید
  • چند نفر را از دست داده‌اید
  • به‌طور کلی، چقدر موفق عمل کرده‌اید

 

What-is-Google-Analytics-04

 

سایت هم پایگاه قدرتمندی برای جذب، تبدیل و حفظ مشتری به حساب می‌آید که برای اینکه بفهمید درست قدم برمی‌دارید، به آمار و ارقام نیاز دارید. در حال حاضر، بهترین ابزار برای این کار، گوگل آنالیتیکس است که تمام فعالیت‌های ریز و درشت کاربران سایت را ثبت می‌کند.

هنگام تبلیغات و بازاریابی، فایدهٔ استفاده از گوگل آنالیتیکس چیست؟ آخر اغلب فعالیت‌های بازاریابی و تبلیغاتی به صفحه‌های سایت ختم می‌شود؛ چه بازاریابی محتوایی و ایمیل مارکتینگ و چه تبلیغات کلیکی و تبلیغات در گوگل.

با کمک گوگل آنالیتیکس می‌فهمید بودجه تبلیغات و بازاریابی را در کدام کانال خرج کنید.

مثلاً تبلیغات همسان در کدام سایت بیشترین آورده را داشته است؟ کدام کانال تلگرام یا صفحه اینستاگرام برای شما مفید بوده است؟ بیشترین لید را از چه طریقی گرفته‌اید؟ ایمیل در فروش نقش بیشتری داشته است یا پیامک؟ کدام ایمیل یا پیامک فروش بیشتری رقم زدند؟ کدام مقاله‌های سایت تبدیل و تعامل بیشتری داشتند؟

این آمار و ارقام شما را در بهینه‌سازی تبلیغات و بازاریابی و انتخاب بهترین کانال‌ها – به‌خصوص زمان کاهش بودجه- یاری می‌کند.

از طرفی، متوجه می‌شوید صفحه‌های سایت میزبان خوبی برای تبلیغات بوده‌اند یا خیر.

 

گوگل آنالیتیکس چطور کار می‌کند؟

برای درک این مسئله، باید ۳ مرحله را در نظر بگیریم:

۱. جمع‌آوری

۲. دسته‌بندی و پردازش

۳. گزارش‌دهی

پس از ثبت‌نام در گوگل آنالیتیکس، یک اسکریپت در اختیار شما گذاشته می‌شود که باید آن را در تمام صفحه‌های وب‌سایت بگذارید.

با ورود کاربر و بارگذاری کامل صفحه، جمع‌آوری داده‌ها شروع می‌شود. در این مرحله، گوگل آنالیتیکس تمام داده‌های موردنیاز خود مثل صفحه‌هایی که بازدید کرده است، مراحلی که تا خرید طی کرده است و… را جمع‌آوری می‌کند.

 

What-is-Google-Analytics-02

 

در مرحلهٔ بعدی، آنالیتیکس طی ۲۴ ساعت داده‌ها را پردازش می‌کند تا بتواند داده‌های خام را به گزارش‌های قابل‌تفسیر و به‌دردبخور تبدیل کند. منظور از دسته‌بندی این است که داده‌ها بر اساس یک سری معیار مثل موبایل یا دسکتاپ بودن دستگاه کاربر دسته‌بندی می‌شود.

نکته: شما می‌توانید تنظیمات پیکربندی و دسته‌بندی داده را شخصی‌سازی کنید؛ مثلاً بگویید ترافیک داخلی شرکت را از داده‌ها جدا کند.

تمام این کارها پشت‌پرده انجام می‌شود و شما فقط نتیجهٔ مرحلهٔ آخر یعنی گزارش‌دهی را می‌بینید. داده‌های خام در مرحلهٔ قبل به گزارش‌های مختلف و متنوع تبدیل می‌شوند تا آن‌ها را به‌راحتی تجزیه‌وتحلیل کنید.

 

گوگل تگ منیجر چیست و چه نقشی دارد؟

گوگل تگ منیجر واسطهٔ بین سایت شما و ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس است و به شما کمک می‌کند تمام تگ‌ها را مدیریت کنید.

برگردیم به داستان خودمان و ببینیم نقش گوگل تگ منیجر در استفاده از گوگل آنالیتیکس چیست!

اتصال سایت به گوگل آنالیتیکس

تعریف رویدادها برای رهگیری و رصد عملکرد سایت

کاربرد اول واضح است و اجازه دهید دومی را با یک مثال باز کنم.

فرض کنید شما یک دکمه برای ثبت‌نام در لندینگ پیج تبلیغات خود دارید. احتمالاً شما می‌خواهید ببینید چند درصد افراد روی آن کلیک کرده‌اند که در اینجا باید تگ مشخصی برای آن با گوگل تگ منیجر تعریف کنید تا بتوانید رخ دادن یا ندادن این رویداد را در آنالیتیکس پیگیری کنید.

برخی رویدادها از قبل در آنالیتیکس تعریف شده‌اند؛ ولی گاهی اوقات، به رویدادهای اختصاصی نیاز داریم.

برای مثال، چند درصد افراد فرم مشاوره خدمت تبلیغات در گوگل را پر کرده‌اند؟ این چیزی نیست که عمومی باشد و باید خودمان تعریف کنیم.

خب، کار ما با تعریف گوگل آنالیتیکس، کاربرد آن و همچنین ارتباط بین این ابزار با گوگل تگ منیجر تمام شد. بیایید راه‌های اتصال سایت به این ابزار را خیلی سریع مرور کنیم.

 

کلام آخر

در پاسخ به «گوگل آنالیتیکس چیست»، یک پاسخ کوتاه و سرراست به شما دادیم و گفتیم چرا باید از آن استفاده کنید. حالا نوبت شماست که رفتار کاربران سایت و عملکرد خودتان را از همین امروز زیرنظر بگیرید.

ثبت دیدگاه

دیدگاه خود را برای ما بنویسید
ارسال دیدگاه loading
دیدگاه شما پس از تایید مدیر، نمایش داده خواهد شد

دیدگاه کاربران

مشاهده دیدگاه های ثبت شده کاربران
empty تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است ..!!