گوگل سرچ کنسول چیست؟ | راهنمای جامع برای تازه کارها
گوگل سرچ کنسول یک ابزار رایگان است که به شما کمک میکند تا وضعیت عملکرد وبسایت خود را در نتایج جستجوی گوگل ردیابی کرده و برای بهتر شدن آنها برنامهریزی کنید.گوگل سرچ کنسول مثل یک ناظر در اتاقی پر از مانیتور است که از زوایای مختلف وبسایت شما را زیر نظر دارد. ناظری که به شما میگوید کاربران از کجا میآیند، چه چیزی را جستجو کردند و به چه نتیجهای رسیدند. اگر میخواهید با این ناظر همهفنحریف که راز رسیدن به جذب ترافیک و صفحه اول گوگل را در جیب خود دارد، بیشتر آشنا شوید، خواندن این مقاله از آموزش سرچ کنسول به شما کمک خواهد کرد. در این مقاله از وبسایت تیک تاک وب قصد داریم راجع به رابطه بین سرچ کنسول و گوگل با سایتتان توضیح دهیم.
گوگل سرچ کنسول یک ابزار رایگان است که به شما کمک میکند تا وضعیت عملکرد وبسایت خود را در نتایج جستجوی گوگل ردیابی کرده و برای بهتر شدن آنها برنامهریزی کنید. گوگل سرچ کنسول اطلاعات ارزشمندی در مورد ورودی های وبسایت شما، عملکرد صفحههای مختلف وبسایت، رتبهبندیها در نتایج سرچ کاربران و هر مورد دیگری که به سایت شما مربوط باشد به شما ارائه میدهد.
ابزار گوگل سرچ کنسول برای مدیران سایت یا سئو کاران ابزاری بسیار مهم است. کارشناسان سئو و مدیران سایت بدون گوگل سرچ کنسول در نتایج گوگل کاری از پیش نخواهند برد.
با گوگل سرچ کنسول، میتوانید آنالیز کنید کدام کلمات کلیدی اصلی برای نمایش سایتتان در نتایج گوگل مهمتر هستند. بهعبارتی، گوگل برای اینکه به کاربران خود نشان دهد چه مشکلاتی باعث شده تا سایت شما در نتایج ظاهر نشود، کاربران با چه عباراتی به سایت شما میرسند یا چقدر در سئوی کلمات کلیدیتان موفق بودید، این ابزار را معرفی کرده است.
وقتی صحبت از این ابزار جادویی میشود، نه خبری از پیچیدگیهای تحلیلی گوگل آنالیتیکس است و نه نشانی از دردسرهای ابزارهای سئو. شما با استفاده و کمک گرفتن از گوگل سرچ کنسول میتوانید بر تمام جستجوهای عبارات کلیدی در زمینه کاری سایتتان حاکم شوید. برای انجام این کار و یادگرفتن کامل کار با ابزار گوگل سرچ کنسول تا پایان مقاله با ما همراه باشید.
ازطریق گوگل سرچ کنسول میتوانید وضعیت صفحات سایتتان را در نتایج سرچ کاربران در گوگل مشاهده کنید. با استفادهی صحیح از گوگل سرچ کنسول میتوانید:
صفحاتی که بیشترین بازدید را دارند شناسایی کنید.
رتبهبندی وبسایتتان را در نتایج جستجو بهتر کنید.
ایرادات فنی و تکنیکال در وبسایت خود را شناسایی و برطرف کنید.
عبارات یا کلمات کلیدی که کاربران گوگل سرچ کرده تا به وبسایت شما برسند را بررسی کنید.
ترافیک وبسایت خود را بررسی کنید. یعنی ببینید کاربران از کجا و با چه دستگاهی به وبسایت شما میآیند.
شما با استفاده از گوگل سرچ کنسول، میتوانید بررسی کنید کاربران از کجا به وبسایت شما میآیند و چه چیزی را جستجو میکنند. مثلا اگر بسیاری از کاربران با جستجوی یک عبارت کلیدی به سایت شما میرسند، شما میتوانید محتوای خود را بر اساس آن عبارت بهینهسازی کنید.
برای استفاده از سرویس گوگل سرچ کنسول ابتدا نیاز است وارد سایت رسمی آن شوید. برای نصب سرچ کنسول روی سایتتان، خواندن راهنمای این کار به شما کمک میکند تا به راحتی سایت خود را در آن ثبت کنید. پس از نصب سرچ کنسول میتوانید براساس راهنمایی که در ادامه گفتیم، با بخشهای مختلف این سرویس محبوب آشنا شده و کار کنید.
پس از ثبت کردن سایت خود در گوگل سرچ کنسول گوگل، حداقل یک شبانهروز لازم است تا گوگل اطلاعات لازم را به سرچ کنسول بدهد. پس از فعال شدن بخشهای مختلف وبسایت میتوانید از طریق قسمتهای مختلف آن اطلاعات جالبی بهدست آورید. در این قسمتبخش های اصلی کوکل سرچ کنسول را به شما معرفی میکنیم.
پس از ورود به سرچ کنسول گوگل، اولین صفحهای که میبینید، قسمت Overview است. یک نمای کلی از اوضاع عملکرد سایت شامل موارد زیر به شما میدهد:
Index
Experience
Enhancement
Performance
Security & Manual actions
در قسمت Overview، اطلاعات مفیدی از آخرین تغییرات اتفاق افتاده و وضعیت موارد بالا مشاهده میشود. مسلم است اگر بخواهید دقیقتر به سایتتان نگاه کنید، نیاز است هر بخش را بهطور جداگانه آنالیز کنید.
این صفحه از گوگل سرچ کنسول، آمار کاملی از ۴ معیار کلیک (Click)، ایمپرشن (Impressions)، نرخ تبدیل (CTR)، میانگین رتبه (Average Position) به شما میدهد. در ان بخش از سرچ کنسول، میتوانیداز کلمات کلیدی مربوط به سایتتان و عباراتی که کاربران با سرچ آنها به سایت شما میرسند و رتبه سایتتان در نتایج سرچ گوگل را بررسی کنید. معرفی بخشهای مختلف Performance :
کلیک در گوگل سرچ کنسول به شما نشان میدهد افراد در نتایج جستجویشان چند بار روی محتوای مختلف سایت شما (عکسها، متن، ویدیوها) کلیک کردند.
ایمپرشن در سرچ کنسول گوگل تعداد دفعاتی است که سایت شما در جستجوی کاربران ظاهر شده است؛ فارغ از اینکه کاربر صفحه گوگل را اسکرول کرده و روی نتیجه سایت شما کلیک کرده یا خیر.
نرخ تبدیل به شما درصد نسبت تعداد کلیک به تعداد ایمپرشن را نشان میدهد. برای مثال اگر سایت شما در بازه مشخصی 100 ایمپرشن داشته باشد و کاربران نیز در همان بازه 50 بار روی آن کلیک کرده باشند، گوگل سرچ کنسول نرخ تبدیل سایت شما را نسبت 50 به 100 بهصورت درصد بیان خواهد کرد.
این قسمت میانگین رتبه یک کلمه کلیدی یا صفحه خاص در بازه زمانی مشخص را به شما میگوید. نتیجهای که در این قسمت از سایتتان مشاهده میکنید، با رتبهای که سایتتان در گوگل دارد متفاوت است. رتبهبندی گوگل به صورتی است که تمام نتایج را شامل میشود. از سوی دیگر، موقعیت اکثر نتایج برای همه کاربران ثابت و به یکصورت نیست. همچنین الگوریتم دنس گوگل نیز در این رتبهبندی تاثیرگذار است.
یکی دیگر از قسمت های مهم و کاربردی گوگل سرچ کنسول URL Inspection است که در آن میتوانید آدرس هر صفحه از سایتتان را در آن وارد کرده و وضعیت نمایش آن را در نتایج جستجوی گوگل بررسی کنید.
این صفحه درباره موارد زیر به شما اطلاعات میدهد:
آیا صفحه در نتایج جستجو ایندکس شده است؟
چه کلمات کلیدی برای صفحه موردنظر استفاده میشوند؟
آیا صفحه مشکلی دارد که ممکن است بر رتبه آن تأثیر بگذارد؟
بهطورکلی، شما با این بخش میتوانید از وضعیت نمایش هرصفحه هنگام بازدید کاربر باخبر شوید و خطاهای احتمالی را در قسمت Errors آن ببینید.
گزارش Indexing در سرچ کنسول گوگل اطلاعاتی در مورد اینکه گوگل چه صفحاتی از وبسایت شما را ایندکس کرده، خطاها و هشدارها به شما ارائه میدهد. این بخش در سرچ کنسول جدید گوگل از سال ۲۰۲۲ به سه بخش ساده دستهبندی شده است:
در این قسمت از گوگل سرچ کنسول، میتوانید آماری از صفحات Indexed (ایندکس شده)و Not Indexed (ایندکس نشده) توسط گوگل بهدست آورید. این بخش صفحات ایندکس شده با رنگ سبز و صفحات ایندکس نشده با رنگ خاکستری به شما نشان میدهد.
همچنین در قسمت Why Pages Are Not Indexed سرچ کنسول به شما نشان میدهد که چرا برخی از صفحاتتان هنوز توسط گوگل ایندکس نشده است که میتوانید دلیل آن را بررسی کنید و سپس ایراد آن را برطرف کنید. پس از بررسی و رفع خطاهای صفحات میتوانید مجددا درخواست ایندکس صفحه خود را با زدن یک دکمه به گوگل ارسال کنید.
Sitemaps یا نقشهٔ سایت مانند یک نقشه راه است که گوگل را راهنمایی میکند و به آن میگوید کدام قسمت از سایتتان را بگردد. این نقشه به گوگل کمک میکند تا صفحات وبسایت را سریعتر و دقیقتر ایندکس کند.
برای درست کردن از نقشه سایت، میتوانید از ابزارهای آنلاین استفاده کنید یا خودتان وارد عمل شوید. اگر از یک ابزار آنلاین استفاده میکنید، فقط کافیاست آدرسهای صفحات وبسایت را در ابزار وارد کنید. اگر میخواهید کار را خودتان انجام دهید، ابتدا باید یک فایل XML بسازید. سپس نقشهی سایت خود را در قسمت Sitemaps گوگل سرچ کنسول بارگذاری کنید.
برای حذف صفحاتی از سایت که در نتایج جستجوی گوگل دیگر به کارتان نمیآید، از این قسمت میتوانید درخواست خود را ثبت کنید.
این بخش نشان دهنده وضعیت سایت در گوگل سرچ کنسول از نظر کاربر است. تجربه کاربری در سرچ کنسول به شما نشان میدهد تا چه میزان در ایجاد یک تجربه کاربری خوب برای کاربران سایتتان موفق عمل کردید. در این قسمت شاهد سه پارامتر زیر هستیم:
این بخش از سرچ کنسول، نتیجه و خلاصهای از تجربه کاربران طی بازدیدشان از سایتتان را به شما نشان میدهد. بهعبارتی دیگر، گوگل یک تجربهی کاربری خوبی را بر اساس معیارهایی مانند سرعت بارگذاری سایت و ریسپانسیو بودن صفحات را میسنجد.
این قسمت از گوگل سرچ کنسول، مجموعهای از فاکتورهای حیاتی مانند سرعت عملکرد سایت، کاراییها و پایداری بصری است که برای رتبه گرفتن در گوگل توجه به آنها بسیار مهم است. اگر این بخش با نمودار سبز نمایش داده شود، نشانه دهندهی این است که صفحات وبسایت شما سریع بارگذاری میشود، جابهجایی عناصر حین بارگذاری صفحه کم بوده و سرعت عملکردها و پاسخ سایتتان به درخواستهای کاربران بالا است.
در عصر دیجیتال امروز، بدون شک حجم بزرگی از ترافیک سایت، ازطریق موبایل وجود دارد. بههمیندلیل، بسیار اهمیت دارد سایت شما برای کاربرانی که از طریق موبایل فعالیت میکنند کاربرپسند و ریسپانسیو باشد. اگر مشکلی در نمایش صفحات در موبایل وجود داشته باشد، این قسمت از سرچ کنسول گوگل با ارورهای قرمز یا زرد به نمایش خواهد آمد.
با امکاناتی که گوگل سرچ کنسول از این بخش در اختیارتان قرار میدهد، اطلاعات بیشتری از سایتتان میتوانید به گوگل بدهید؛ در نتیجه حضوری بهتر و قویتری در گوگل خواهید داشت. اجازه دهید ۳ مورد از مهمترین گزینههای این بخش را باهم بررسی کنیم:
Breadcrumbs از لینک های کوچکی تشکیل شده است که در بالای صفحه وبسایت قرار میگیرد و به کاربران کمک میکند تا مسیر خود را در وبسایت پیدا کنند.
برای مثال، اگر شما در حال تماشای صفحه «محصولات» یک فروشگاه اینترنتی هستید، Breadcrumbs به شما کمک میکند تا ببینید در حال حاضر در بخش «محصولات» قرار دارید؛ درحالیکه قبل از آن در بخش «خانه» بودید.
فرض کنید شما یک وبسایت فروش اکسسوری دارید. در این صورت، برادکرامپهای وبسایت شما میتوانند به شکل زیر باشند:
خانه
اکسسوریها
ساعت های مردانه
ساعت های زنانه
گردنبندها
این برادکرامپها به کاربران میگویند که آنها در حال حاضر در صفحه اصلی وبسایت هستند. اگر بخواهند به صفحهی ساعت های مردانه بروند، روی برادکرامپ «اکسسوریها» میتوانند کلیک کنند و سپس به قسمت «ساعت های مردانه» بروند.
صفحهی سوالات متداول در سایت، باعث بهبود یافتن سایت و کمک کردن به سایتتان در موفقیت میان جستجوهای گوگل میشود. بنابرین، هنگامی که برای مقالات یا محصولات خود سوالات متداول قرار میدهید،شانس بیشتری در دیده شدن در نتایج گوگل خواهید داشت؛ درنتیجه احتمالا کلیک بیشتری دریافت کنید.
با استفاده از افزونه WP FAQ Schema Markup for SEO نحوه ایجاد زیر عنوان در نتایج گوگل برایتان ساده خواهد بود.
Sitelinks Searchbox یک ویژگی در نتایج جستجوی گوگل است که به کاربران این امکان را میدهد که مستقیماً از طریق یک نوار جستجو در صفحهی نتایج گوگل، در وبسایت شما جستجو کنند. به عبارت دیگر، این یک باکس جستجو است که به کاربران اجازه میدهد بدون نیاز به ورود به سایت شما، در داخل آن جستجو انجام دهند.
قابلیت Review Snippets یک ویژگی جذاب و کاربردی در سرچ کنسول گوگل است که در جذاب کردن وبسایت خود برای کاربران به شما کمک میکند. با فعال کردن این قابلیت، میتوانید نظرات مثبت کاربران را در مورد وبسایت خود در نتایج جستجو نمایش دهید. ازاینطریق، خواهید توانست مشتریان بیشتری جذب کنید و نرخ تبدیل خود را افزایش دهید.
این بخش از سرچ کنسول گوگل، اطلاعات مربوط به امنیت و اقدامات دستی گوگل را در مورد وبسایت شما ارائه میدهد. این اطلاعات به شما در شناسایی مشکلات امنیتی وبسایت خود، بررسی و رفع آنها کمک میکند. همچنین به شما کمک میکند تا از اقدامات دستی و اخطارهای امنیتی گوگل جلوگیری کنید.
این بخش در سرچکنسول قدیمی باعنوان Legacy وجود داشت. درحال حاضر، در سرچ کنسول جدید گوگل، در قسمت Legacy Tools And Report فقط یک قسمت Web Tools از آن باقی مانده است که موارد زیر را شامل میشود:
Ad Experience Report : برای اعلام اقدامات تبلیغاتی که استانداردهای یک ADS یا تبلیغ را در حالت دسکتاپ یا موبایل زیرسوال میبرد
Abusive Experiences : برای گزارش دهی از اقدامات گمراهکننده استفاده میشود
Abusive Notifications : گزارشدهی از دریافت اعلانهای فریب و بدافزار.
با این گزینه از گوگل سرچ کنسول میتوانید وضعیت لینکهای داخلی و خارجی سایتتان را بررسی کنید. External Links (لینکهای خارجی) لینکهایی هستند که از وبسایتهای دیگر به دامنهی شما متصل شده اند و Internal Links (لینکهای داخلی) لینکهای ساخته شدهی داخلی وبسایتتان را نشان میدهد. در قسمت Top Linking Sites لینکهایی که از بیرون سایت که به سایت شما داده شده است را مشاهده خواهید کرد.
در قسمت پایانی گوگل سرچ کنسول قسمت setting را مشاهده میکنید. از این بخش میتوانید تنظیمات کلی سرچ کنسول مانند مالکیت حساب، دسترسی کاربران و تغییر آدرس را تنظیم کنید.
بخش General Settings شامل چهار قسمت زیر است:
Change Of Address: تغییر آدرس سایت
Users And Permissions: دسترسی کاربران
Ownership Verification: مربوط به تغییر مالکیت حساب
Associations: وضعیت اتصال سرچ کنسول به سایر سرویسهای گوگل
About: از این بخش میتوانید Property یا دامنه خود را از حذف کنید.
Crawling: بخش Crawling نیز وضعیت تنظیمات مربوط به کراولهای گوگل را نشان میدهد.
در قسمت تنظیمات گوگل سرچ کنسول میتوانید تنظیمات اصلی سایتتان را از جمله اطلاعات مالک سایت و انواع دسترسی کاربران و مواردی از این قبیل را ویرایش کنید.
فیلتر کردن دادهها در گوگل سرچ کنسول، به شما کمک میکند تا اطلاعات مورد نظر خود را بهراحتی پیدا کنید. شما میتوانید دادههای سایتتان را بر اساس معیارهای زیر فیلتر کنید:
مکان: میتوانید دادههایتان را بر اساس موقعیتمکانی کاربران فیلتر کنید.
تاریخ: میتوانید دادههای وبسایتتان را بر اساس تاریخ و بازهزمانی مشخصی مشاهده کنید.
دستگاه: از این قسمت، میتوانید دادهها را بر اساس دستگاه مورد استفادهی کاربران (رایانه، تلفن همراه، تبلت) فیلتر کنید.
صفحات: با استفاده از این بخش، میتوانید دادهها را بر اساس صفحات وبسایت خود فیلتر کنید.
کلمات کلیدی: در این قسمت، دادهها را میتوانید بر اساس کلمات کلیدی که کاربران برای یافتن وبسایت شما استفاده کردند فیلتر کنید.
نوع جستجو: در این بخش میتوانید از میان چهار نوع، وب، عکس، ویدیو و اخبار دادههای سرچ کنسول را فیلتر کنید، همچنین با انتخاب سربرگ Compare میتوانید اطلاعات فعلی را با اطلاعات بازه زمانی موردنظرتان مقایسه کنید.
گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول هر دو ابزارهای ارزشمندی هستند که به شما در بهبود یافتن وبسایتتان کمک میکنند. گوگل آنالیتیکس بر نحوه تعامل کاربر با وبسایت شما تمرکز دارد، درحالیکه سرچ کنسول گوگل نحوه عملکرد وبسایت شما را در نتایج جستجو گوگل نشان میدهد.
جمعبندی
گوگل سرچ کنسول، یک ابزار کاربردی است که به شما کمک میکند تا وبسایت خود را بهینه و به طوری کاربر پسند کنید و رتبهبندی آن را در نتایج جستجو بهبود ببخشید. ما در این مقاله از طرف تیم تیک تاک وب سعی کردیم گوگل سرچ کنسول را با تمام ابزار ها، کاربردها،مهمترین قسمتها و ویژگیهای آن را مورد بررسی قرار دهیم.
جدیدترین آموزش ها
مقالات کاربردی با محوریت دانش برنامه نویسی و کدینگ
ثبت دیدگاه
دیدگاه خود را برای ما بنویسیددیدگاه کاربران
مشاهده دیدگاه های ثبت شده کاربران