سئو و بهینه سازی سایت

nav-icon
close
صفحه اصلی بلاگ سئو و بهینه سازی سایت

سئو و بهینه سازی سایت

سئو و بهینه سازی وب سایت، یک امر بسیار مهم جهت جذب کاربر بیشتر برای ورود به وب سایت شما می باشد
سئو و بهینه سازی سایت

خدمات سئو تیک تاک وب به شما، نتایجی طولانی مدت ارائه خواهد داد که فراتر از یک افزایش رتبه موقتی و سریع است. ما به دستیابی شما به رتبه های بهتر، افزایش ترافیک کمک خواهیم کرد. 

تمرکز موتورهای جستجو بر اعطای پاداش به سایت‌هایی است که تجربه کاربری عالی و محتوای ارزشمند ارائه می‌دهند.  تکنیک‌های سئو ارائه شده نه تنها مؤثر، بلکه معنی دار است. تمرکز ما بر طراحی سایت هایی است که مردم و همچنین موتورهای جستجو به دیدن آن ها علاقه بسیار زیادی خواهند داشت . 

 

seo چیست؟

معنای لغوی SEO که مخفف Search Engine Optimization است، بهینه سازی موتور جستجو می باشد. SEO یعنی تولید کردن صفحات وبی که برای موتورهای جستجو جالب و فریبنده هستند.

سئو و بهینه سازی سایت صفحات وب این است که شما در نتایج یک موتور جستجوی بزرگ بیشترین امتیاز را داشته باشید. اهمیت این موضوع از آنجا ناشی می شود که اکثر مردم از موتورهای جستجو برای رسیدن به مطلب یا محصول مورد نظر خود استفاده می‌کنند.

به عنوان مثال در گوگل و یاهو، اکثر مردم فقط به صفحه ی اول نتایج جستجو نگاه می‌کنند. بنابراین برای داشتن ترافیک بالا از طرف موتورهای جستجو، این مسئله الزامی است که سایت شما در صفحه ی اول نتایج جستجو قرار گیرد.

 

seo چیست؟

 

علم بهینه سازی موتور جستجو در مورد روش‌های فنی مانند عنوان صفحه ی مناسب، تگ ها و متا تگ ها، کلمات کلیدی و عبارات کلیدی و توضیحات مناسب سایت و کلاً محتوایی که موتورهای جستجو دوست دارند، مطالعه می کند.

موتورهای جستجو صفحات وب را به وسیله نرم افزار خزندگی (عنکبوت) پیدا و فهرست بندی می‌کنند. متأسفانه تمام نرم افزارهای خزندگی یک جور کار نمی‌کنند. برای مثال اگر صفحه وب شما در یکی از موتورهای جستجو امتیاز بالایی داشته باشد، ممکن است در دیگر موتورها این چنین نباشد.

یکی از کارهایی که متخصصان بهینه سازی موتورهای جستجو انجام می‌دهند، پیگیری تمام تغییرات عملکرد داخل موتورهای جستجو است. بنابراین آنها می‌توانند صفحات وب را بر طبق این تغییرات بهینه سازی کنند. به علاوه آنها همراه با تغییرات موتورهای جستجوی مختلف خود را تابع این موتورها قرار میدهند.

هنگامی که شما یک طراح برای طراحی سایت تجاری‌تان انتخاب می‌کنید، شما باید از این طراح درباره ی بهینه سازی موتورهای جستجو سؤال کنید و باید از او بخواهید بر طبق اصول بهینه سازی برای موتورهای جستجو ساخت صفحات وب سایت شما را شروع کند.

در صورتی که این کار طولانی تر از طراحی هایی که شما بیش از این داشته اید، نیست. این کار خیلی آسان تر و معقول تر است که شما در همان بار اول که سایتتان بر روی وب قرار می گیرد، شامل بهینه سازی برای موتورهای جستجو شود.

 

چه زمانی به سئو و بهینه سازی سایت نیاز داریم؟

از زمان شروع فعالیت های اقتصادی در فضای اینترنتی شما نیاز به مشاور سئو دارید .در زمان راه اندازی و طراحی سایت، مشاوره سئو سایت  در انتخاب اسم خاص که مناسب و مرتبط با نوع فعالیت ، انتخاب نام دامنه ، انتخاب شرکت ارائه دهنده هاست و امکانات مورد نیاز سایت و … می‌تواند به شما کمک کند.

همین مشاور برای یک سایت در حال کار می‌تواند اقدامات و پیشنهادات کاملاً متفاوتی را ارائه نماید. سعی کنید قبل از شروع پروژه وب سایت خود، مشاوره سئو را انجام دهید تا استراتژی مشخصی از همان ابتدا در سایت شما ایجاد شود.

 

بهینه سازی سایت چه مزیت هایی را ایجاد می کند؟

 

بهینه سازی سایت

 

سئو مزایای زیادی را ایجاد می کند. بخش عمده ای از مردم دنیا برای برطرف کردن نیازهای خود از موتور جستجو استفاده می کنند. این عدد در گوشی های هوشمند، در برخی از کسب و کارها بیشتر است. در اینجا به برخی از مزایای سئو سایت اشاره می کنیم:

  • حضور در صفحه اول گوگل و افزایش فروش
  • افزایش درآمد از طریق تولید و بازاریابی محتوا
  • سئو هزینه کمتری از سایر روش های تبلیغاتی دارد.
  • بازگشت سرمایه های شما در روش های بازاریابی دیجیتال بیشتر است
  • با تولید محتوا و به تبع آن سئو، رقیبان خود را شکست دهید!
  • سئو باعث تقویت برند شما خواهد شد

 

بهینه سازی بیش از حد سایت چیست؟

بهینه سازی سایت بیش از حد چیزی شبیه به وسواس است. به خوبی میدانیم که باید نظافت شخصی را رعایت کنیم ولی افرادی که بیش از اندازه به آن اهمیت می‌دهند خود و اطرافیانشان را آزار می‌دهند. در سئو نیز گاهی چنین حالتی مشاهده می‌شود.

یعنی تکنیک مشخصی را پیدا می‌کنیم که برای سئو سایت مفید است ولی به قدری در اجرای آن زیاده روی می کنیم که تأثیرش برعکس شده و موجب از دست رفتن جایگاه ما در نتایج گوگل شود.

 

بهینه سازی بیش از حد سایت چیست؟

 

1- تکرار بیش از حد از کلمه کلیدی یا Keyword Stuffing

 چرا استفاده از کلمه کلیدی در متن اهمیت دارد؟

در پاسخ باید به شما بگوییم که وقتی از کلمه کلیدی در متن خود استفاده می‌کنید، گوگل موضوع صفحه یا مقاله شما را به خوبی درک می‌کند. از طرفی دیگر، به کار بردن کلیدواژه در مقاله باعث می‌شود خواننده نیز بهتر مقاله شما را درک کند.

اما مشکل زمانی به وجود می‌آید که در مواردی، گوگل متوجه موضوع اصلی صفحه نمی‌شود زیرا کلمه کلیدی مورد نظر ما به اندازه کافی در متن تکرار نشده است. در این شرایط معمولاً متخصصین سئو سایت تلاش میکنند تا با تکرار کلمه هدف از شناخت آن توسط گوگل مطمئن شوند.

این روش در ظاهر بسیار نتیجه‌بخش بود و طولی نکشید که استفاده از تکنیک تکرار کلمه کلیدی در متن به سرعت همه گیر شد تا جایی که بسیاری از متن های اینترنت مملو از کلمات کلیدی شدند. به بیانی ساده‌تر، کلیدواژه‌ها به مهم‌ترین بخش مقاله تبدیل شدند و رضایت کاربر و خواننده رفته رفته اهمیت خود را از دست داد که در واقع نوعی از بهینه سازی سایت بیش از حد محسوب می‌شود.

 

2- بهینه سازی بیش از اندازه در متن جایگزین تصاویر (Alt Text)

حالا یک قدم به جلو می‌رویم و از بهینه سازی سایت متن به بهینه سازی عکس می‌رسیم. اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید این دو در واقع تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. با اینکه متن و عکس در ظاهر ممکن است متفاوت به نظر برسند، اما برای اینکه به موتورهای جستجو بفهمانید که موضوع عکس شما چیست، باید با استفاده از متن جایگزین، عکس خود را توصیف کنید.

همچنین باید بدانید که استفاده از متن جایگزین برای موتورهای جستجو اهمیت زیادی دارد چرا که وقتی توضیحی برای تصاویر سایت خود می‌نویسید، گوگل این توصیف را ایندکس می‌کند و وقتی کاربری موضوع مشابه با عکس شما را در گوگل سرچ کند، عکس شما به کاربر نشان داده می‌شود. بنابراین قوانینی که برای محتوای مقاله شما اعمال می‌شوند، در مورد توضیحات عکس هم صدق می‌کند.

 

3- لینک سازی داخلی بر روی کلمات کلیدی کوتاه

یکی از نشانه‌های بارز صفحات بیش از اندازه سئو شده یا به اصطلاح Over SEOed این است که انکر تکست‌های کوتاه و با هدف سئو در آن به وفور یافت می‌شود. این نکته را به یاد داشته باشید که انکر تکست‌هایی که به صفحات داخلی شما لینک می‌شوند نباید صرفاً جنبه تبلیغاتی داشته یا با هدف سئو ایجاد شوند.

 

4- به کار بردن کلمات کلیدی نامرتبط با کسب و کار

اگر حوزۀ فعالیت کسب و کار شما کاملاً جدید است و سخت می‌توانید کلمات کلیدی پر جستجو را به حوزۀ فعالیت سایت خود ربط دهید، احتمالاً اولین راه حلی که به ذهن شما می‌رسد استفاده از کلیدواژه‌های پر جستجو ولی نامرتبط است!

اما صبر کنید، تکنیک بالا یکی از ترفندهای سئو کلاه سیاه محسوب می‌شود. استفاده از این ترفند شاید در گذشته کاربرد زیادی داشته است اما در حال حاضر گوگل متوجه فریبکاری شما شده و جریمه سختی برایتان در نظر می‌گیرد.

افزون بر جریمه گوگل، استفاده از این تکنیک از جانب کاربر هم محکوم خواهد شد. وقتی کاربران به صفحه‌ای وارد شوند که هیچ ارتباطی با موضوع مورد نظر آن‌ها ندارد، فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند! وقتی کاربران بیشتری بلافاصله بعد از ورود، سایت شما را ترک کنند، نرخ پرش وبسایت شما افزایش می‌یابد و این یعنی کاهش رتبه در گوگل.

 

5- لینک سازی بیش از حد برای صفحات درجه اول سایت

صفحاتی همچون درباره ما، تماس با ما یا دیگر مواردی که دائماً در منوی هدر یا فوتر سایت شما تکرار می‌شوند، نیازی به لینک‌دهی مجدد در محتوای صفحه ندارند. بهتر است تنها به محتوایی لینک دهید که در بخش‌های تکرار شونده‌ سایت همچون هدر و فوتر، وجود ندارند. این کار باعث می‌شود که کاربر راحت‌تر به محتوای درونی و مخفی‌تر سایت شما دسترسی داشته باشد.

 

6- قرار دادن متن یا لینک مخفی در صفحه

بعضی از وب‌مستران تلاش می‌کنند تا با افزایش محتوای صفحه، جایگاه خود در گوگل را بهبود دهند. ولی در بسیاری موارد این محتوای اضافی برای کاربر مناسب نیست یا عبارات نامفهوم و تکراری در آن زیاد دیده می‌شود در نتیجه با پنهان کردن آن در صفحه کاری می‌کنند که تنها گوگل به این بخش ها دسترسی داشته باشد و از دید کاربران خارج شود..

اما اضافه کردن محتوای پنهان، یکی از تکنیک سئو کلاه سیاه و به طور خاص تر بهینه سازی بیش از حد برای گوگل محسوب می‌شود. در حقیقت، زمانی که محتوایی به صفحه اضافه کنید که از دید کاربر پنهان باشد، قوانین گوگل را نقض کرده‌اید.

 

7- بهینه سازی افراطی با استفاده از تگ‌های هدینگ

اجازه دهید این قسمت را با یک سؤال شروع کنیم. وقتی عبارتی را در گوگل جستجو می‌کنید و با نتایج پیشنهادی گوگل مواجه می‌شوید، از کجا متوجه موضوع یک صفحه در نتایج می‌شوید؟

بله درست حدس زده‌اید، عنوان یا تگ h1. در واقع مهم‌ترین بخش یک صفحه عنوان یا تیتر آن است و به همین دلیل برای نمایش آن نیز فونت بزرگتری نسبت به دیگر بخش‌ها استفاده می‌شود. به کارگیری تگ‌های هدینگ مانند H1، H2، H3  همچنین باعث می‌شوند مقاله شما از لحاظ ظاهری برای کاربر خوشایندتر باشد.

 

انواع موتورهای جستجو

1- Crawler Based Search Engines (موتورهای جستجوگر خزنده)

این نوع از موتورهای جستجو از یک برنامه نرم افزار اتومات برای پیمایش و دسته بندی صفحه های وب استفاده می کنند. به برنامه هایی که توسط این موتور ها استفاده می شوند به اصطلاح “عنکبوت” ، “ربات” و “بات” میگویند. ربات بعد از اینکه یک صفحه وب را دانلود می‌کند به آنالیز اطلاعات می‌پردازد و در آخر این صفحه به پایگاه داده های موتور جستجو اضافه می شود.

 زمانی که یک کاربر درباره موضوعی جستجو می کند موتور جستجو با توجه به کلمه کلیدی، پایگاه داده های خود را چک می کند و لیستی را ارائه می دهد که این لیست از وب سایت های مربوط به موضوع مورد نظر و با توجه به نزدیک تر بودن به کلید واژه اصلی تشکیل شده است.

موتورهای جستجوگر خزنده یا پیمایشی در واقع در اینترنت ، تمامی وب سایت های جدید و به روز رسانی شده را جستجو می کند و پایگاه داده های خود را به روز نماید .

 

موتورهای جستجوگر خزنده

 

مثال : Google.com
Ask.com

 

2- Directories (فهرست ها)

یک “فهرست” از ویرایشگرهای انسانی استفاده می کند که می تواند تصمیم بگیرند که کدام سایت به آن وابسته باشد ، آنها وب سایت ها را در دسته های خاص در پایگاه داده “Directory” قرار می دهند. ویراستاران انسانی به طور جامع بر اساس اطلاعاتی که پیدا می‌کنند‌ و با استفاده از یک مجموعه قوانین از پیش تعریف شده وب سایت را بررسی و رتبه بندی می کنند‌.

مثال : Yahoo.com
Dmoz.org

 

3-Hybrid Search Engines  (موتورهای جستجوگر ترکیبی)

موتورهای جستجو ترکیبی ، از ترکیب نتایج هر دو نوع ذکر شده موتورهای جستجو به دست می‌آید. موتورهای جستجو این روزها بیشتر و بیشتر به مدل مبتنی بر ترکیبی حرکت می‌کنند‌.

 

موتورهای جستجوگر ترکیبی

 

مثال : Yahoo.com
Google.com

 

4-Meta Search Engines  (ابر جستجوگر)

ابر جستجوگر ها نتایج را از همه موتورهای جستجو دیگر به دست می آورند و آنها را به یک لیست بزرگ تبدیل می کنند‌.

مثال : Metacrawler.com
Dogpile.com

 

5- Specialty Search Engines (موتورهای جستجوگر ویژه)

این نوع از موتورهای جستجوگر برای تهیه خواسته های ناهنجار توسعه یافته اند.

مثال :  bizrate.com
news.com

 

انواع سئو و بهینه سازی سایت

 

انواع سئو و بهینه سازی سایت

 

سئو داخلی سایت(on-page seo)

سئو داخلی به دو بخش تکنیکال و محتوایی تقسیم می‌شود. ما از ابزارهای حرفه‌ای برای بررسی سئو داخلی وب سایت شما استفاده می‌کنیم. شناخت وضعیت فعلی سئو سایت به کمک می‌کند تا هدف‌گذاری دقیق‌تری داشته باشیم. در سئو تکنیکال تلاش می‌شود تا کارشناسی دقیقی روی سرعت لود سایت و حجم صفحات سایت انجام شود. همچنین متاتگ ها، کدهای سایت و سایر المان های فنی نیز بررسی می‌شود.

 

 سئو خارجی سایت(off-page)

برای شروع سئو وب سایت ابتدا کمیت و کیفیت بک لینک ها شناسایی می‌شود. در نتیجه این بررسی‌ها، لینک‌های بی‌کیفیت و اسپم شناسایی خواهند شد. همچنین وضعیت توزیع انکرتکست‌ها مورد بررسی قرار گرفته و معیار کلمات کلیدی مناسب به دست می‌آید. بعد از جمع‌بندی تمام آنالیزها، برای لینک سازی در وب‌سایت‌های معتبر ایرانی و خارجی اقدام می‌شود. با لینک‌سازی اصولی و طبیعی دیگر نگران جریمه گوگل نیز نخواهید بود.

 

مراحل بهینه سازی سایت

برای سئوی سایت باید بیش از 200 اقدام صورت گیرد. بعضی از این اقدامات باید همزمان با هم انجام شود و بعضی دیگر باید به ترتیب و بعد از تمام شدن اقدام قبلی روی سایت انجام گیرد. ولی به طور کلی می توان فرآیند بهینه سازی سایت را به 3 قسمت تقسیم کرد:

 

بهینه سازی کدها و ساختار سایت

آن چیزی که کاربر نهایی از سایت می بیند در واقع کدهای HTML و CSS و Javascript و به اصطلاح کد سمت کلاینت (Client Side) است. این کد از بخش هایی به اسم تگ ایجاد شده . تگ ها در واقع آجرهای ساختمانی هستند که کنار هم گذاشتن آنها باعث تولید ساختمان سایت می شود!

یک سایت برای اینکه در رتبه های بالای جستجو قرار بگیرد باید دارای ساختار کد نویسی استاندارد و مورد تائید موتورهای جستجو باشد. یعنی همه کدهای نوشته شده سمت کلاینت به شکل استاندارد و صحیح نوشته شوند و از تگ‌های مهم  سئو و بهینه سازی سایت مثل Title , H1, H2 در هر صفحه به دقت استفاده نمود.

بعضی تگ ها هم هستند که کاربر آن‌ها را مستقیم روی صفحه نمی بیند و به اصطلاح متاتگ (Meta Tag) نام دارند که بعضی متاتگ ها بسیار مورد توجه موتورهای جستجو قرار دارند و باید به نحو صحیح در صفحات از آن‌ها استفاده نمود.

ممکن است یک سایت ظاهری جذاب و مورد پسند کاربر داشته باشد ولی استانداردهای یک سایت بهینه از نظر گوگل را نداشته باشد. همچنین باید برای سئوی سایت سرعت بارگذاری یا لود صفحات را افزایش داد و سایت را سبک طراحی کرد و از تکنیک های کشینگ برای بارگزاری تصاویر و فایل های استایل خارجی استفاده نمود.

 

سئو و تولید محتوا چیست ؟

هیچ سایتی سئو نمی شود مگر اینکه از نظر کمی و کیفی دارای محتوای مناسب باشد. محتوا طلاست! این جمله معروفی است که همه طراحان وب و افراد درگیر در سئو و بهینه سازی سایت به آن اذعان دارند.

 

سئو و تولید محتوا

 

محتوا چیست؟؟

 منظور از محتوا متن، تصویر، فایل‌های مدیا (صوتی و ویدئو) می باشد. باید در تهیه محتوا روی کلمات کلیدی تمرکز کرد و در هر زمینه ای ابتدا همه کیوردهای مربوط به آن زمینه را از طریق موتورهای جستجو پیدا کرد و بعد با توجه به آن‌ها به دنبال تولید محتوا رفت.

همچنین باید محتوای تولید شده را به شکل مناسب و منظم همراه با دسته بندی در صفحات مختلف سایت قرار داد. تمام صفحات باید دارای متن مناسب و تصویر باشد. همچنین در بارگذاری تصویر باید خصوصیات مهم مثل متن جایگزین ALT را وارد کرد و دقت نمود که تصاویر حالت ریسپانسیو سایت را بهم نزند.

باید در صفحات از متاتگ های مهم مثل دیکریپشن و کیورد و متاتگ های شبکه های اجتماعی مثل پلاس و توییتر استفاده کرد.

 

بهینه سازی شبکه های اجتماعی Social Media Optimization

منظور از شبکه های اجتماعی سایت های فیسبوک، گوگل پلاس، توئیتر، لینکداین و ... است. امروزه در فرآیند بهینه سازی سایت فعالیت در شبکه های اجتماعی حائز اهمیت است. هر سایتی باید در شبکه های اجتماعی مهم دارای صفحه اختصاصی باشد.

 اطلاعات سایت از قبیل لینک سایت و موضوع فعالیت و اطلاعات تماس باید در صفحه اختصاصی قید شود و تلاش شود تا تعداد بیشتری فالوور و لایک و کانکشن برای صفحه ایجاد کرد. باید در صفحه شبکه های اجتماعی محتوای سایت شامل متن، تصویر، فیلم، موشن گرافیک، اینفوگراف و ... را به شکل مناسب اشتراک گذاری کرد. فعالیت در شبکه های اجتماعی باید منظم، مستمر و طولانی مدت باشد.

 

Social Media Optimization

 

 

موتور جست و جوی گوگل چگونه کار می کند؟

موتور جست و جوی گوگل با استفاده از خزنده های وب خود، صد ها میلیارد صفحه در وب را خزش می کنند. این خزنده های وب معمولاً به عنوان ربات های گوگل شناخته می‌شوند. موتور جستجوی گوگل با دانلود صفحات وب و دنبال کردن لینک ها در این صفحات، در وب پیمایش می کند تا صفحات جدیدی را که در دسترس است، کشف کند.

کلیه اطلاعات صفحات خزش شده شامل متن، عکس و ... استخراج می شود و این اطلاعات اصطلاحاً ایندکس (index) می شوند. در مرحله بعد اطلاعات صفحه با الگوریتم های گوگل انطباق داده می شود تا رتبه بندی صفحه مورد نظر روی کلمه کلیدی مشخص شود.

 

انواع روش های سئو سایت

 

انواع روش های سئو سایت

 

سئو کلاه سفید

سئو کلاه سفید یا White Hat SEO به استفاده از استراتژی ها، تکنیک ها و تاکتیک های بهینه سازی وب سایت که توسط گوگل تائید شده است گفته می شود. به طور خلاصه در این روش:

  • محتوایی تولید می کنید که کاربران خودشان آن را برای دیگران به اشتراک بگذارند.
  • اولویت شما کاربران هستند نه موتورهای جست و جو!
  • روش های شما منطبق بر استانداردهای گوگل است.
  • این روش ریسک بسیار پایینی دارد، اما به ثمر نشستن آن هزینه و زمان بالایی را می طلبد و برای نتیجه گرفتن از آن باید بسیار صبور باشید.

 

سئو کلاه سیاه

سئو کلاه سیاه یا Black hat SEO مجموعه ای از اقدامات است که مغایر با دستورالعمل های گوگل است و برای افزایش رتبه وب سایت ها در نتایج گوگل استفاده می شود.

 تکنیک های سئو کلاه سیاه، هدف موتور جست و جو را نادیده می گیرند و سعی می کنند با دور زدن الگوریتم ها و استفاده از روش هایی که ارزشی برای کاربر ایجاد نمی کند، در نتایج برتر قرار بگیرند. البته ریسک استفاده از این روش ها بسیار بالاست و در صورتی که موتور جست و جو متوجه تقلب در نتایج شود، وب سایت خاطی را جریمه خواهد کرد.

 

سئو کلاه خاکستری

سئو کلاه خاکستری به تکنیک هایی گفته می شود که برای بهبود رتبه به نوعی عمل می کنند که از نظر گوگل طبیعی به نظر برسند.

 استفاده از سئو کلاه خاکستری اکنون و در زمان حال خطری ندارد ولی در آینده امکان دارد سایت هایی را که به وسیله این سئو بهینه شده اند، گرفتار پنالتی گوگل شوند. به طور کلی باید بدانید که انجام و استفاده از این روش سئو سایت باید طبق اصول و مطابق با آپدیت های گوگل انجام شود.

 

سخن پایانی

سئو یه بخش جدایی ناپذیر از طراحی سایت است، اگر شما یک سایت با دیزاین عالی داشته باشید و سئو سایت شما ضعیف باشد قطعاً نتیجه ای از سایت خود دریافت نخواهید کرد. با تیک تاک وب می توانید بازدید سایت خود را افزایش دهید.

ثبت دیدگاه

دیدگاه خود را برای ما بنویسید
ارسال دیدگاه loading
دیدگاه شما پس از تایید مدیر، نمایش داده خواهد شد

دیدگاه کاربران

مشاهده دیدگاه های ثبت شده کاربران
empty تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است ..!!

جدیدترین آموزش ها

مقالات کاربردی با محوریت دانش برنامه نویسی و کدینگ