CTA یا کال تو اکشن چیست؟ انواع CTA
کال تو اکشن درخواستی است که شما از مخاطب خود دارید تا او را به انجام کاری خاص تشویق کنید. کال تو اکشن میتواند به فروش بیشتر محصولات، جذب کاربر و افزایش تعامل و ... کمک کند.تمام اقدامات تبلیغاتی ما که به شکل مستقیم یا غیرمستقیم انجام میشود، در نهایت برای این است که مخاطب اقدام موردنظر ما را انجام دهد. این اقدام میتواند خرید از فروشگاه، خرید از سایت، ثبت در یک رویداد، پرکردن یک فرم یا هر مورد دیگری باشد. بنابراین علاوه بر ارائه محتوای جذاب و متقاعدکننده، در پایان باید کاری کنیم که با یک فراخوانی مناسب کاربر بپذیرد اقدامی که میخواهیم انجام دهد.
در واقع شما با یک کال تو اکشن (CTA) خوب میتوانید میزان فروش محصولات یا دانلود اپلیکیشن خود را دگرگون کنید. در این مطلب بیشتر میخواهیم از Call To Action صحبت کنیم و ببینیم چطور میتوانیم یک CTA تاثیرگذار طراحی کنیم.
همانطور که گفتیم کال تو اکشن (Call To Action) که با نامهای دیگری چون فراخونی، دعوت به اقدام یا درخواست بازخورد نیز شناخته میشود، درخواستی است که شما از مخاطب خود دارید تا او را به انجام کاری خاص تشویق کنید. CTA نیز مخفف Call To Action است. کال تو اکشن میتواند به شکلهای مختلفی چون پیام یک خطی، یک تصویر، یک لینک یا یک دکمه در سایت، شبکههای اجتماعی یا هر جای دیگری باشد تا در نهایت مخاطب مجاب شود که مشارکت موردنظر شما صورت گیرد.
برخی تصور میکنند کال تو اکشن باید حتما به صورت یک دکمه گرافیکی تعریف شده یا حتما در انتهای متن تبلیغاتی باشد، اما واقعا اینطور نیست. کال تو اکشن لزوما برای خرید نیست و میتوان برای رسیدن به اهداف دیگری چون ثبت نام، ثبت اطلاعات، دانلود اپلیکیشن و… نیز مورد استفاده قرار گیرد. یکی از مزایای CTA این است که به کمک آن میتوان اهداف تعریف شده در گوگل آنالیتیکس را محقق کرد.
بعد از تعریف کال تو اکشن و آشنایی با مفهوم دقیق آن، بهتر است سراغ انواع CTA برویم. همانطور که گفتیم کال تو اکشن فقط به دکمههای گرافیکی با متنهای جذاب و متقاعدکننده خلاصه نمیشود و میتواند انواع مختلفی داشته باشد. در این قسمت بیشتر درباره انواع CTA صحبت خواهیم کرد.
مرسومترین نوع کال تو اکشن که کاربرد زیادی دارد، دکمه هدایت کاربران یا همان دکمه دعوت به اقدام است که معمولا در پایان محتوا یا جایی که بهتر دیده شود به صورت گرافیکی و متمایز قرار میگیرد. این دکمه باید کاملا طراحی جذاب و متفاوتی داشته باشد و متن آن بهگونهای باشد که مخاطب تشویق شود اقدام موردنظر شما را انجام دهد.
یکی از کارهایی که باعث میشود مخاطب اقدام موردنظر شما را انجام دهد کنجکاو کردن او برای پیگیری ادامه ماجراست. این کال تو اکشن به خوبی در محتوای متنی و سایتهای محتوا محور جواب میدهد. بخش ابتدایی مقاله خود که با نام لید نیز شناخته میشود آنقدر جذاب مینویسید که مخاطب ترغیب شود حتما ادامه مطلب را دنبال کند. برای این کار کافی است از دکمه «بیشتر بخوانید» یا Read More استفاده کنید.
گاهی اقدامی که میخواهید کاربر انجام دهد فرایند ثبت نام یا پرکردن فرم مشخصی است که اطلاعات آن به شما کمک میکند. نکته مهم در مورد این اقدام این است که باید دوبار کاربر کاری که از او میخواهید انجام دهد. یعنی یک بار باید ترغیب شود تا فرم را پر کند و بعد از آن باید او را تشویق کنید تا روی دکمه ارسال کلیک کند. بنابراین باید بهگونهای دکمه ارسال را با یک عبارت جذاب طراحی کنید که کاربر متوجه اهمیت این کار شود و حاضر باشد همکاری کند. از سوی دیگر برای پر کردن فرم موردنظر میتوانید هدیهای چون یک کتاب الکترونیکی در نظر بگیرید تا مخاطب با تمایل بیشتری فرم را ارسال کند.
یکی از مهمترین فراخوانیهایی که میتوانید انجام دهید درخواست به اشتراک گذاری مطالب در شبکههای اجتماعی است. این روزها کاربران شبکههای اجتماعی در حال رشد است و هرچه بیشتر بتوانید محتوای خود را به اشتراک بگذارید، میتوانید مخاطبان بیشتری جذب کنید. دکمههای به اشتراک گذاری مطالب در شبکههای اجتماعی شاید نسبت به دیگر دکمههای CTA بزرگ نباشند، اما تاثیر بسیار زیادی در سئو سایت و دریافت بازخورد مناسب از کاربران دارند. کافیست کاربر روی دکمه موردنظر کلیک کند تا محتوای شما در شبکه اجتماعی مشخص شده به اشتراک گذاشته شود.
شاید مهمترین اقدامی که انتظار داریم کاربر انجام دهد، خرید محصولات یا دریافت خدمات از ما باشد. بنابراین کال تو اکشن ترغیب به خرید آنلاین یا افزودن به سبد خرید برای فروشگاههای اینترنتی اهمیت بسیار زیادی دارد. در مورد کال تو اکشن خرید آنلاین دو حالت مهم وجود دارد که باید حواستان باشد.
اول اینکه ممکن است کاربر در سایت یا صفحه محصول شما نباشد. بنابراین باید ابتدا او را به یک لندینگ پیج جذاب هدایت کنید و در نهایت دکمه CTA خود را در این صفحه قرار دهید تا برای خرید محصول تشویق شود. نکته مهم دوم این است که این احتمال وجود دارد به هر دلیلی چون کمبود موجودی، مشکلات فنی و… حتی بعد از تصمیمگیری به خرید، اقدام کاربر ناتمام باقی بماند. در این حالت میتوانید با روشهای مختلفی چون ارائه نسخه رایگان برای مدت محدود یا استفاده از کمپینهای ریتارگیتنگ، مشتری را همچنان حفظ کرده یا دوباره مورد هدف قرار دهید.
کاربران پیش از خرید خود هزار و یک سوال دارند که باید با حوصله به آنها جواب دهید. از سوی دیگر راهنمایی و مشاوره صادقانه کمک میکند تا بتوانند بهتر تصمیم بگیرند. ضمن اینکه برقراری ارتباط به این شکل میزان اعتماد خریداران و مخاطبان را افزایش میدهد. بنابراین میتوانید با طراحی یک کال تو اکشن جذاب در صفحه اصلی سایت یا دیگر صفحات از کاربران بخواهید در صورت نیاز به راهنمایی روی آن کلیک کنند.
طبیعی است که در تاریخهای مختلف رویدادهای عمومی و تخصصی زیادی برگزار شود. شما میتوانید با یک کال تو اکشن خوب به بهترین شکل ممکن از جو برگزاری رویداد و حواشی آن به نفع خود استفاده کنید تا کاربران بیشتری به سایت شما سر بزنند. به عنوان مثال میتوانید برای نمایشگاه الکامپ یک مسابقه یا بازی طراحی کنید تا کاربران بتوانند با ثبت نام در سایت از تخفیفهای ویژه نمایشگاه برخوردار شوند.
در طول روز کاربران زیادی باهدف خرید محصولات، استفاده از خدمات یا دریافت محتوا به سایت شما سر میزنند. اگر بتوانید یک CTA جذاب برای هر بخش تعریف کنید، شانس اینکه نرخ تبدیل شما افزایش پیدا کند بیشتر خواهد شد. به عنوان مثال با کال تو اکشن هایی چون «30 درصد تخفیف برای خرید اول»، «چرا این خدمت مناسب شماست» و موارد مشابه میتوانید کاربر را ترغیب کنید تا اقدام موردنظر شما را انجام دهد.
طبیعتا در پی هر اقدامی که نیاز دارید کاربر انجام دهد، اهدافی را برای خود مشخص میکنید. به همین دلیل هر کال تو اکشن ممکن است با هدفی خاص طراحی شده باشد. نکته مهم اینجاست که باید از قبل هدفتان کاملا واضح شفاف باشد تا بدانید قرار است به چه خروجیای برسید. اما بهطور کلی معمولا بیشتر کال تو اکشن ها با اهداف مشخصی تعریف میشوند که در ادامه به آنها اشاره میکنیم:
ترغیب مشتریان به خرید و افزایش فروش
دریافت اطلاعات مهم مانند شماره موبایل و ایمیل
عضوگیری در شبکههای اجتماعی
ترغیب مخاطبان به مطالعه ادامه مطلب
تشویق کاربران به بررسی صفحات دیگر
برندسازی
ارسال هدیه یا نسخه دمو
تشویق به مشارکت در بخش نظرات و بیان تجربیات
درخواست به اشتراک گذاری مطلب
سخن نهایی
CTA یا Call To Action که با نامهای دیگری چون دعوت با اقدام، فراخوانی و درخواست بازخورد نیز شناخته میشود، اهمیت بسیار زیادی دارد؛ چراکه تمام فعالیتهای تبلیغاتی مستقیم یا غیرمستقیم ما در نهایت باید به این منجر شود که کاربر اقدام موردنظر ما را انجام دهد.
طراحی، متن و محل قرارگیری کال تو اکشن اهمیت بسیاری زیادی دارد و قوانین ثابتی برای آن وجود ندارد. بنابراین باید رصد کنید کدام مورد بهتر جواب میدهد و با تست A/B بتوانید بازخورد بهتری بگیرید.
جدیدترین آموزش ها
مقالات کاربردی با محوریت دانش برنامه نویسی و کدینگ
ثبت دیدگاه
دیدگاه خود را برای ما بنویسیددیدگاه کاربران
مشاهده دیدگاه های ثبت شده کاربران