سرپ یا SERP (مخفف Search Engine Results Pages) صفحاتی هستند که گوگل یا موتورهای جستجوی دیگر در پاسخ به جستجوی کاربر نمایش میدهند. این صفحات عنوان صفحات وبی را نمایش میدهند که به آنچه سرچ شده ارتباط نزدیکی داشتهاند؛ بنابراین اگر شما هم صاحب یک وبسایت هستید و میخواهید ورودی سایتتان را افزایش دهید باید در SERP ظاهر شوید تا شانس کلیک گرفتن از کاربران را داشته باشید.
سرپ (SERP) یا صفحه نمایش موتور جستجو
SERP یا SERPs مخفف Search Engine Result Page و به معنی صفحات نتایج موتور جستجو است. SERP ها معمولاً شامل نتایج ارگانیک، نتایج پولی Google Ads ، قطعات ویژه یا Featured Snippet (فقط برای جستجوهای انگلیسی)، نمودارهای دانش و نتایج ویدئویی می باشند.
به عبارات دیگر؛ به صفحهای که نتایج جستجو را نمایش میدهد SERP میگویند.
علاوه بر عناصری که در بالا ذکر شد ممکن است گوگل صدها ویژگی دیگر را در serp به شما نمایش دهد، اما در کل به دو دسته نتایج رایگان و نتایج پولی تقسیم میشود.
سایتهایی که در نتایج رایگان یا ارگانیک به نمایش در میآیند با انجام بهینهسازی یا سئو به این جایگاه رسیدهاند و صفحاتی که در نتایج پولی به نمایش در میآیند با پرداخت پول به سیستم تبلیغ کلیکی گوگل یا Google ads به صورت موقت در بالای گوگل هستند.
چرا SERP در سئو مهم است؟
serp مشخص میکند سایت شما در کجای صفحه اول است و در صفحه اول گوگل چطور نمایش داده میشود.
وقتی serp را نگاه میکنید و میبینید نتایج اول با تبلیغات گوگل، ویدیو یا حتی نقشههای گوگل پر شدهاند. حالا شاید باید کمی تامل کنید که در صورت رتبهگیری شانس کلیک گرفتن دارید یا خیر؟ چرا که نتیجه اول طبیعی گوگل در زیر این عناصر به نمایش در میآید.
یا از زاویه دیگر، باید تصمیم بگیرید برای این کلمه کلیدی چه استراتژی باید داشته باشید و چه نوع صفحهای درست کنید تا کلیک بیشتری دریافت کنید.
عناصر نتایج طبیعی در serp چیست؟
عناصر استاندارد در نتیجه جستجوی ارگانیک گوگل شامل موارد زیر است:
- عنوان صفحه
- URL صفحه
- توضیحات متا
- سوالات مشابه دیگران
البته گوگل ممکن است عناصر دیگری را به این عناصر طبیعی اضافه کند. عناصری مانند تاریخ، بردکرامپ، عناصر اسکیما مانند ستارههای ریتینگ، FAQ و…، لینکهای راهنمای درون صفحهای، تصاویر مرتب شده و… که با توجه به کلمه جستجو شده توسط کاربر و هدف جستجو به کاربر ارائه میشود.
سخن نهایی
گوگل به بروزرسانی الگوریتم و ویژگیهای جستجو خود برای ایجاد یک تجربه کاربری بهتر در میان کاربران جستجو ادامه میدهد.
همیشه مراقبت ویژگیهای جدیدی باشید که در سرپها برای جستارهای جستجویی هدفمند ظاهر میشوند.
سپس، روشهایی را برای بهینه کردن صفحات وب پیدا کنید تا در ویژگیهای جستجو ظاهر شوند و توجه بیشتری را به سمت برند شما در سرپها معطوف نمایند.
ثبت دیدگاه
دیدگاه خود را برای ما بنویسیددیدگاه کاربران
مشاهده دیدگاه های ثبت شده کاربران