چگونه یک برنامه نویس موفق شویم؟

nav-icon
close
صفحه اصلی بلاگ چگونه یک برنامه نویس موفق شویم؟

چگونه یک برنامه نویس موفق شویم؟

آموزش صحیح و درست برنامه نویسی، از ارکان اصلی وارد شدن به این حرفه جذاب هست.
چگونه یک برنامه نویس موفق شویم؟

مقدمه:

امروزه و در عصر حاضر، برنامه نویسی به یک نیاز بسیار مهم برای بشر تبدیل شده است. لپ تاپ ها، تبلت ها و گوشی های هوشمند، همگی ابزاری برای کمک به انسان ها برای یک زندگی بهتر و راحت تر می باشند که هر روز با برنامه نویسی بهتر و کامل تر می شوند.

اگر شما می خواهید یک برنامه نویس شوید، این مقاله به شما کمک می کند تا مسیر درستی را طی کنید تا بتوانید به یک برنامه نویس و سپس به یک برنامه نویس موفق تبدیل شوید.


قبل از شروع هرکاری، چند سوال از خودتون بپرسید:

  1. آیا شما انگیزه لازم برای آموزش برنامه نویسی را دارید یا نه؟
  2. آیا شما زمان لازم برای آموزش برنامه نویسی را دارید یا نه؟
  3. آیا می دانید که در مسیر آموزش برنامه نویسی، باید هر روز تمرین کنید و کد بزنید؟
  4. آیا شما توانایی نشستن های طولانی پشت صندلی و زل زدن به مانیتور را دارید یا نه؟
  5. آیا می دانید که بارها و بارها به مشکل برمیخورید و بارها و بارها باید در گوگل دنبال جواب بگردید؟

بهتره که جواب شما به همه این سوالات، "بله" باشه و با آمادگی و دانش کامل قدم در این راه بگذارید.

اولین نکته مهم اینه که شما بدونید که در چه زمینه ای علاقه به برنامه نویسی دارید؟

برنامه نویسی تحت وب؟ برنامه نویسی اپلیکیشن و برنامه های موبایل؟ برنامه نویسی ویندوز؟ هوش مصنوعی و ...

پس از تعیین این مورد، حالا باید برید سراغ انتخاب زبان های برنامه نویسی لازم بر اساس انتخابی که کردین.


language

می خواهید برنامه نویسی تحت وب رو یاد بگیرید؟

ابتدا باید زبان های برنامه نویسی Html، Css و Java Script که زبان های بسیار شایع تحت وب هستند رو یاد بگیرید که یک برنامه نویس تحت وب حتما باید با این زبان ها آشنایی داشته باشد. بعد باید یک زبان برنامه نویسی دیگه که واسط بین databse و ui هست مثل زبان php یا asp.net رو یاد بگیرید. حالا یک زبان برای کار با دیتابیس لازم داریم مثل mysql که اون رو هم باید بلد باشیم و ...


می خواهید برنامه نویسی اپلیکیشن یاد بگیرید؟

پس باید زبان Xml، زبان java یا زبان برنامه نویسی kotlin رو هم یاد بگیرید، همچنین به یک سیستم قوی برای اجرا کردن ماشین مجازی نیاز دارید. باید مبنای UI و UX رو برای طرای و دیزاین اپلیکیشن ها رو بلد باشید، بتونید قدرت حل مسائل رو در خودتون افزایش بدید، راه حل های مناسب برای پیداکردن بهترین راه کدزنی رو یاد بگیرید و ...

به طور کلی در هر مسیری که بخواهید قدم بزارید، هر کدوم زبان های برنامه نویسی خودشون رو طلب می کنن که در صورت یادگیری اونها، می تونید به اونچه که میخواید برسید.


یادگیری زبان های برنامه نویسی:

این رو باید بدونید که اگر 0 تا 100 هر زبان برنامه نویسی لازم رو بلد باشید، مسلما خیلی خوبه و باعث میشه که تسلط کامل روی زبان مورد نظر داشته باشید. ولی این طور نیست که باید حتما همه فانکشن ها و دستورات و توابع زبان ها و ... رو از حفظ باشید. اینطوری ذهنتون رو به شدت خسته می کنید و نمی تونید درست ادامه بدید.

پس باید چه کار کنیم؟ کافیه که اصول اولیه هر زبان رو یاد بگیرید و ازشون توی کدزنی استفاده کنید. و این که البته بدونید که هر زبانی چه فانکشن هایی داره و چه کارایی ای ازش می تونید داشته باشید. بعد در مواقع لزوم می تونید از دوست خوبمون، گوگل، استفاده کنید تا با یک سرچ ساده، فانکشن و تابع مورد نظر رو با کلی مثال و کد آماده بهتون نشون بده. به همین راحتی :)


app-learning


نکات بیشتر درباره آموزش برنامه نویسی:

اینترنت، همواره یکی از بهترین مراجع برای یادگیری هر چیزی بوده و هست. شما نیز برای شروع یادگیری برنامه نویسی، می تونید از اینترت استفاده لازم رو ببرید و با یک سرچ ساده، به راحتی به هر آموزشی دست پیدا کنید.

ولی یک نکته رو لازم می دونم که بهتون بگم. من به شخصه تجربه ناموفق یادگیری زبان های برنامه نویسی از اینترنت رو دارم. همونطور که وب سایت ها و ویدئوهای آموزشی مفیدی در اینترنت هست، به همان میزان هم هستند مطالب و ویدئوهایی که به جای آموزش، شما رو بیشتر سردرگم می کنن و نه تنها چیزی یاد نمی گیرین، بلکه باعث می شه حتی از اون زبان دلزده هم بشین.

یادمه که زمانی ویدئوی آموزشی زبان javascrip رو می دیدم، کسی که مطالب رو آموزش می داد، صدای یک خانومی بود که ایشون به شدت لهجه داشتن و معلوم بود که متن های خشکی رو از کتاب ها جمع آوری کرده بود و با همون لهجه غلیظ، اون متن قلمبه سلمبه رو روخونی می کرد. نه تنها از اون آموزش چیزی یاد نگرفتم، بلکه دلزده هم شدم.

همین امر باعث شد که من اون زبان رو برای مدتی کنار بزارم و قید آموزشش رو بزنم. چون اون نوع آموزش، باعث شد که فکر اشتباهی در من شکل بگیره که زبان javascript زبان خیلی سختیه و من از پس آموزشش بر نمیام.

پس لطفا خیلی دقت کنید که کدوم سایت، کدوم ویدئو و کدوم سبک آموزشی رو دارید انتخاب می کنید.

حتی بعضی از این مراکز آموزشی هم متاسفانه دچار همین مشکل عدم آموزش صحیح هستند و با استفاده از اساتیدی که در انتقال مفاهیم مشکل دارند، وقت و هزینه شما رو هدر میدن.

اساتید حرفه ای و کاربلدی در یوتیوب هستند که با همین زبان فارسی خودمون، کلی آموزش حرفه ای تهیه کردن که می تونید ازشون استفاده مفیدی کنید.

امیدوارم که بتونید با انتخاب یک آموزش صحیح و درست، مسیر آموزشتون رو به خوبی طی کنید تا راحت تر و سریع تر به خواستتون برسید.


programming-coding


تمرین کردن:

"تمرین، مادر مهارت هاست". این جمله رو حتما خیلی زیاد شنیدید. یکی از کارهایی که می تونید بعد از آموزش اصولی برای بیشتر شدن مهارت کدنویسی انجام بدید، تمرین مداوم هست.

  • تمرین کدزنی باعث میشه سرعت آموزشتون زیاد بشه.
  • باعث میشه به خطاها و باگ های مختلف برخورد کنید و دنبال راه حل برای برطرف کردنشون باشید.
  • باعث میشه با فانکشن ها و توابع بیشتری آشنا بشید.
  • مهارت سرچتون توی گوگل رو افزایش میدید.
  • سایت هایی که مخصوص برطرف کردن مشکلات برنامه نویس های هستند رو پیدا می کنید. ( از معروف ترین این سایت ها، سایت stackoverflow.com هست )

 

نکته پایانی:

برنامه نویسی، یک دنیای بی انتهاست که همواره با پیشرفت دانش، این صنعت نیز درحال آپدیت شدن و بروز شدن هست. شما نیز به عنوان یک برنامه نویس، احتیاج دارید که همواره با دانش جدید پیشرفت کنید و به اصطلاح از قافله عقب نمونید.

ثبت دیدگاه

دیدگاه خود را برای ما بنویسید
ارسال دیدگاه loading
دیدگاه شما پس از تایید مدیر، نمایش داده خواهد شد

دیدگاه کاربران

مشاهده دیدگاه های ثبت شده کاربران
empty تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است ..!!

جدیدترین آموزش ها

مقالات کاربردی با محوریت دانش برنامه نویسی و کدینگ