طراحی وب سایت

nav-icon
close
صفحه اصلی بلاگ طراحی وب سایت

طراحی وب سایت

طراح سایت کسی است که وظیفه طراحی بخش ظاهری سایت را دارد که به آن برنامه نویس Front-end هم میگویند.
طراحی وب سایت

طراحی سایت و سئو، به فرایند ایجاد وب­ سایت­ ها می­ گویند که شامل چندین جنبه­ مختلف از جمله: چیدمان صفحه­ وب، تولید محتوا و طراحی گرافیک است.
در حالی­ که اصطلاحات طراحی وب سایت و توسعه­ ی وب غالبا به­ جای یکدیگر مورد استفاده قرار می­گیرند، اما طراحی وب ، از نظر فنی زیرمجموعه ­ی گسترده­ ای از توسعه­ ی وب است. وب­ سایت­ها با استفاده از یک زبان نشانه­ گذاری به ­نام HTML ایجاد می­شوند. طراحان با استفاده از برچسب­های HTML محتوا و اَبرداده­ های هر صفحه را ایجاد می­کنند. 

 

وب‌ سایت چیست و چه کاربردی دارد؟

به مجموعه صفحات در اینترنت که متعلق به مکان خاصی هستند، وب سایت می‌گویند. وب سایت به مکانی در اینترنت گفته می‌شود که یک صفحه یا تعداد بیشتری از صفحات را در خود جا داده است. محتویات وب سایت‌ها بر روی کامپیوتری به نام سرور قرار می‌گیرد و مجموعه‌ای از سرورها شبکه جهانی وب را تشکیل می‌دهند.

 

وب‌ سایت چیست

 

طراحی سایت

طراحی وب به مهارت ساخت و راه‌ اندازی صفحات وب گفته می‌شود. تیم برنرز لی، مخترع وب، با برپایی یک سایت وب در اوت ۱۹۹۱، نام خود را به عنوان نخستین سازندهٔ وب در تاریخ نگاشت. او در نخستین وب سایتش، از اَبَرمتن و پیوندی برای ایمیل (پست الکترونیک) استفاده کرده بود.

در آغاز، وب سایت‌ها با کُدهای ساده HTML نوشته می‌شدند، گونه‌ای از زبان نشانه‌گذاری که ساختار ساده‌ای به وب گاه‌ها می‌داد، شامل سرتیتر و پاراگراف، و توانایی پیوند دادن به آدرس‌های دیگر از طریق ابرپیوند. در مقایسه با روش‌های دیگر، این راه تازه و متفاوتی بود که کاربران به سادگی می‌توانستند با یک مرورگر، صفحه‌های پیوند خورده را باز کنند.

با پیشرفت وب و هنر طراحی آن، زبان کُدنویسی اش، اَبَرمتن یا اچ تی ام‌ال، پیچیده‌تر و پرانعطاف تر شد. ابزاری مانند جدول‌ها که بیشتر برای نمایش نمودارهای داده‌ای بودند، بزودی مورد استفاده نادرست، برای چیدمان‌های پنهان در صفحه‌های وب قرار گرفتند. با پیدایش الگوهای آبشاری وب یا «CSS»، روش نادرست طراحی با جدول‌های پنهان در صفحه از گردونه خارج، و به جای آن استفاده مناسب از زبان کمکی «CSS» جایگزین شد.

فناوری‌های یکپارچه‌سازی پایگاه داده (Database)، مانند زبان‌های کُدنویسی سمت سرور (Server-Side Scripting) مانند CGI، PHP، ASP. NET، ASP، JSP و ColdFusion، و استانداردهای طراحی مدرن با الگوها (CSS)، ساختار وب سایت‌ها را باز هم تغییر داده و آن را پیشرفته تر کرده‌اند.

سایت واکنش گرا یا سایت ریسپانسیو (responsive) سایتی است که با ابعاد و رزولوشن دستگاه‌های مختلف سازگاری دارد و کاربران بدون توجه به اینکه صفحه نمایش دستگاهشان کوچک باشد. همچنین با آمدن نگاره‌های جاندار و فناوری‌های پویانمایی به صفحه‌ها، مانند فلَش (Flash)، چهره وب بیشتر از پیش تغییر کرد و توانمندی‌های تازه به سازندگان رسانه و طراح‌های وب داده شد.

 

طراحی سایت

 

طراح سایت چه کسی است؟

یک وبسایت از دو بخش Front-end  و Back-end تشکیل میشود. طراح سایت کسی است که وظیفه طراحی بخش ظاهری سایت را دارد که به آن برنامه نویس Front-end هم میگویند.
یک طراح سایت با استفاده از زبان های HTML، Java Script، CSS  و … غیره باید ظاهر سایت را طراحی کند.

در اینجا باید به این نکته هم اشاره کرد که بسیاری از سایت ها که نیاز به برنامه نویسی پیچیده ندارند مانند: سایت های شخصی و روزمه ای میتواند تنها یک طراحی سایت با زبان های برنامه نویسی که به آن اشاره شد آنرا طراحی کند و نیاز به بنامه نویس و توسعه دهنده سایت یا Back-end کار ندارد.

 

طراح سایت چه کسی است؟

 

انوع وب سایت

وب سایت ها را بر اساس نیاز صاحبان کسب و کار می توان به صورت زیر دسته بندی کرد:

1-  وب سایت های شخصی

این گونه وب سایت ها معمولا با اهدافی چون اطلاع رسانی، آموزش، انتقال تجربیات و نظرات به دیگران ایجاد می شوند. مانند وب سایت شخصی دکتر محمدیان (http://www.drmohammadian.ir/).

 

2- وب سایت های سازمانی (شرکتی)

این گونه سایت ها  معمولاً به منظور در دسترس بودن اطلاعات شرکت ها در فضای وب و سهولت کار مخاطبان کسب و کارها ایجاد می شوند. مانند وب سایت شرکت داده آسان ایرانیان  (https://www.ezweb.ir/).

 

3- وب سایت های فروشگاهی

این گونه سایت ها  با هدف فروش آنلاین انواع کالا ایجاد می شوند. مانند وب سایت فروشگاه اینترنتی دیجی کالا (https://www.digikala.com).

 

4- وب سایت های خبری

این گونه سایت ها اخبار و رویدادها را در موضوعات مختلف سیاسی، هنری، اجتماعی، ورزشی و... پوشش می دهند. مانند وب سایت (http://www.emruzonline.com/).

 

5- وب سایت های آموزشی

این گونه سایت ها با هدف آموزش آنلاین و ارائه مطالب آموزشی به کاربران ایجاد می شوند. مانند سایت متمم (http://www.motamem.org/).

 

6- وب سایت های انجمن ها

این گونه وب سایت ها به خودی خود محتوای خاصی ندارند و این کاربران هستند که با مراجعه به آن ها، موضوعات مشخصی را طرح می نمایند و درباره آن ها به صورت آنلاین به بحث می پردازند.

 

انواع وب سایت در طراحی سایت و طراحی پرتال

سایت استاتیک یا ثابت (Static Website):

در طراحی سایت و طراحی پرتال این سایت ها یک بار طراحی شده و اطلاعات مورد نیاز در آنها قرار می گیرد و پس از آن برای تغییر نیاز به طراحی حرفه ای یا نیمه حرفه ای سایت است. زبان برنامه نویسی اینگونه از سایت ها در بیشتر موارد HTML و Java Script هستند که در نوع توسعه یافته تر می توان از CSS نیز بهره برد.

از آنجا که در طراحی سایت و طراحی پرتال از حجم کمتری از کد در طراحی سایت های استاتیک استفاده می‌شود، سرعت بارگذاری (Loading) بالایی دارا می باشند. علاوه بر این کاهش حجم کدها خوانایی بیشتر سایت توسط موتور های جستجوگر را به دنبال دارد.این موارد سبب بهتر شدن وضعیت آنها در طراحی سایت و طراحی پرتال از لحاظ امتیاز دهی موتورهای جستجو (رنکینگ) خواهد شد. در ضمن این گونه سایت ها قیمت طراحی پایین تری را نسبت به سایر سایت ها دارند.

استفاده از افراد حرفه ای علاوه بر افزایش امنیت، سبب بهره مندی از گرافیک و ظاهری زیبا می‌شود چرا که همه چیز ثبات دارد، از جمله متن ها و اندازه ی تصاویر و همچنین همه ی عناصر مکان مشخص و ثابتی دارند، که در نتیجه می توان برای محل قرار گرفتن هر یک از اجزا، بهترین تصمیم را گرفت.

اما از طرفی ممکن نبودن ایجاد تغییرات توسط افراد عادی سبب می‌شود تا امکان بروز رسانی سایت توسط صاحبان و مدیران سایت نباشد.

سایت های استاتیک در طراحی سایت و طراحی پرتال برای شرکت ها، سازمان ها و افرادی مناسب است که حداکثر یک یا دو بار در سال نیاز به تغییر در محتوای سایت دارند.

 

سایت دینامیک یا پویا (Dynamic Website):

در طراحی سایت و طراحی پرتال افراد عادی که دسترسی به سیستم مدیریت محتوای سایت را داشته باشند، می توانند محتوای  سایت های دینامیک را بعد از طراحی تغییر دهند. زبان برنامه نویسی وب سایت های پویا میتواند براساس نیاز متفاوت باشد اما عمدتا” از زبان های برنامه نویسی ASP ASP.Net ، PHP، CSS، Silver light و یا Ajax استفاده می‌شود.

در طراحی سایت این گونه از سایت ها در ابتدا اسکلت سایت توسط طراح ایجاد و سپس محتوا توسط مدیران سایتها بارها تغییر می‌کند . از این رو طراح در طراحی سایت و طراحی پرتال نسبت به موقعیت و اندازه ی دقیق متن ها و تصاویر و سایر فایل هایی که بعدا” توسط مدیران سایت ها تغییر می‌کند اطلاعی ندارد بنابر این همه حالات را در نظر می گیرد و این کار سبب می‌شودکه تا حدودی از گرافیک و جلوه ی سایت کاسته شود.

یکی از مزیت های  سایت های دینامیک این است که محدودیتی برای ایجاد، تغییر یا حذف مطالب، تصاویر و صفحات و… وجود ندارد. با توجه به اینکه دراین گونه سایت ها از زبان های برنامه نویسی پیشرفته استفاده می‌شود امکانات زیادی در آنها قابل ایجاد است به مانند ایجاد صفحات هوشمند، فرم ها وموتورهای جستجوی پیچیده.

اما استفاده زیاد از کدها سبب کند شدن بارگذاری (Loading) سایت وکم شدن رنکینگ آن در موتور های جستجو می شود. سایت های دینامیک برای افراد، شرکت ها و سازمان هایی که بیش از دوبار در سال نیاز به تغییر درمحتوای سایت را دارند، مناسب است.

 

پرتال ها (Portals):

در  طراحی سایت و طراحی پرتال، پرتال ها  سایت های دینامیک جامعی هستند که چند هدف خاص را در یک سایت دنبال می کنند. به عبارت دیگر مجموع چند سایت دینامیک که برای رسیدن به هدف خاصی در کنار هم قرار گرفته اند را می توان یک پرتال نامید.

به عنوان مثال پرتال خبری می تواند از چند سایت تشکیل شده باشد که هر یک امکان خاصی چون انتشار تصاویر،عضو گیری، انتشار اخبار، نظر سنجی و … را در اختیار مدیران آن قرار می دهد.ضمن این که تمام ویژگی‌های یک سایت  استاتیک می تواند در یک پرتال نیز صدق کند.

در  طراحی سایت معمولاً پرتال‌ها توسط سازمانها، شرکت ها وگروه ها خریداری می شوند و به دلیل نیاز به بروز رسانی بخشهای مختلف اداره ی آنها توسط یک فرد بسیار مشکل است .

 

 وب سایت های متحرک ( فلش )

این گونه وب سایت ها از جذابیت گرافیکی و بصری بسیار بالایی برخوردار هستند اما سه اشکال عمده دارند که عبارتند از : بارگذاری آهسته وب سایت ها در فضای وب، عدم خوانده شدن محتوای آن ها توسط موتورهای جستجوگر و همچنین عدم توانایی در بروز رسانی آن ها توسط صاحبان آن ها.

 

5 نکته مهم در طراحی وب سایت

طراحی وب سایت و ایجاد بخش های مختلف آن، از اهمیت بسیاری برای معرفی برند و کسب و کار شما دارد. بنابراین در زمینه طراحی وب سایت جنبه ‌های گوناگونی باید در نظر گرفته شود که به سبب پیشرفت روزافزون اینترنت همواره بر این موارد افزوده می ‌شود. برای وب سایت ‌های تجاری عمومی، 5 مورد زیر از جمله اصلی‌ ترین آن ‌ها به ‌شمار می‌ روند:

  1. طراحی سایت باید متناسب و بر اساس عنوان و محتوای مطالب باشد؛ یعنی برای مثال اگر وب سایت برای یک برند غذایی است و محتوا و مطالب آن در حوزه مواد غذایی است، طراحی وب سایت این برند باید متناسب با حوزه فعالیت آن باشد.
  2. کلیه محتوا، مطالب و اطلاعات درون وبسایت باید مطابق با هدف کسب و کار و برند باشد و طیفی از عموم را نشانه رود که به دنبال اطلاعات ارائه شده در سایت هستند.
  3. وبسایت باید قابل فهم باشد به طوری که برقراری ارتباط با آن حتی برای مخاطبانی که آشنایی چندانی با فضای وب ندارند، آسان باشد. چنانچه سایت به اندازه کافی بزرگ بوده و اطلاعات زیادی را شامل شود، باید اطلاعات راهنما را به گونه ‌ای به کار برد که به سرعت در اختیار بیننده قرار گیرند.
  4. قالب و طرح وبسایت باید به گونه ای باشد که بتواند پایداری و ثبات را القا کند. استفاده از طراحان مجرب می تواند این موضوع را به کلی حل کند.
  5. سبک نگارش باید زیبا و تخصصی بوده و مناسب با سلیقه مخاطبان و محتوای سایت باشد. این نکته که خود شاخه ای جدا در حوزه ایجاد وب سایت برای وب سایت برند و کسب و کار شماست، علاوه بر ایجاد ارتباط با مخاطب، در سئو سایت و رتبه بندی آن در سرچ موتورهای جست و جو بسیار موثر است.

 

چه کسانی طراحی سایت را انجام می دهند ؟

 

چه کسانی طراحی سایت را انجام می دهند ؟

 

فرایند طراحی سایت، باید مانند نقشه راه روشن و دقیق باشد. برنامه ریزی در این کار بسیار ضروری است. طراحی سایت جزء کارهایی است که در ان زمان بندی دقیق بسیار مهم است .طراحی سایت حرفه ای خوشایند و جالب به همراه درامد مناسب است، اما باید مراحل این مسئله که طراحی سایت چیست را از ابتدا تا انتها به درستی دانست تا بتوان یک وب سایت حرفه ای طراحی نمود. افرادی که این مراحل را بر عهده می گیرند عبارت هستند از :

  1. گرافیست وب سایت

 همه شما به خوبی می دانید که گرافیک سایت اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل برای اینکه به خوبی بدانید طراحی سایت چیست به این مورد توجه بسیار زیادی می شود. شما برای اینکه طراحی سایت خود را به بهترین نحو ممکن انجام دهید دهید به یک گرافیست نیاز دارید، او باید به خوبی با تمامی فعالیت ها و تکنولوژی هایی که در علم گرافیک وجود دارد آشنایی داشته باشد تا بتواند لوگوی مناسب برای سایت، لی اوت و دکمه ها را برای سایت طراحی کند.

 

  1. فردی که با دیجیتال مارکتینگ آشنایی دارد :

از آنجایی که کسب و کار های نوپا هزینه تیم تخصصی برای تیم بازاریابی را ندارند وظیفه دیجیتال مارکتر شامل : جذب مخاطب هدفمند ، برندینگ ، افزایش فروش و همچنین رضایت مندی مشتری می باشد. آنچه که یک دیجیتال مارکتینگ باید بداند اصول اولیه دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی محتوا، ایمیل مارکتینگ، فرایند تبدیل، بازاریابی عصبی، سئو و بهینه سازی، بازاریابی رسانه های اجتماعی و ... می باشد. 

 

  1. فردی که متخصص دیجیتال رایتینگ می باشد :

پیش از هر چیزی به این نکته توجه داشته باشید که کپی رایتینگ با نویسندگی محتوا تفاوت دارد. هدف نویسنده ‌های محتوا از نوشتن، اطلاع رسانی به خواننده می باشد، اما هدف کپی رایتر، تحریک خواننده به عکس العمل است.

 در عین حال، از آنجایی که رفته رفته سلیقه شرکت ‌های مختلف از نوشته ‌های صرفاً تبلیغاتی به سمت محتوای آموزنده کشیده شده است، این دو نوع نوشته در بسیاری از موارد با هم ترکیب می‌ شوند و لذا نمی‌ توان بین آن‌ها دیوار کشید.

مسئولیت نوشتن دامنه گسترده‌ ای از نوشته‌ ها را می‌ توان به کپی رایتر سپرد؛ از پست‌ های وبلاگی و مقالات مختلف گرفته تا محتوای شبکه‌های اجتماعی و توضیحات محصولات. توجه داشته باشید که دامنه فعالیت کپی رایتر به اینترنت برای اینکه به خوبی شما را متوجه سازد طراحی سایت چیست محدود نمی‌شود.

 

  1. طراح رابط کاری :

یکی دیگر از مشاغل مهمی که به خوبی می داند طراحی سایت چیست و نقش مهمی بر عهده دارد و از سایت نگهداری می کند طراح رابط کاری می باشد. معماری اطلاعات به وسیله این طراح به بهترین نحو ممکن انجام می شود. همچنین باید بدانید تمامی بخش های ظاهری سایت را فردی که طراح رابط کاری  است بر عهده می گیرد و در این زمینه طراحی مهمی را انجام می دهد.

 

 وبسایت رسپانسیو چیست؟

امروزه استفاده از گوشی‌های تلفن همراه و تبلت در ایران و جهان بسیار افزایش پیدا کرده است. بنابراین استفاده از اینترنت از طریق گوشی‌های تلفن همراه نیز دارای نرخ بالایی است. طراحی سایت ریسپانسیو یا واکنش گرا یعنی طراحی سایت به شکلی منعطف، که با توجه به اندازه صفحه نمایش، حالت آن نیز تغییر کند. دلیل کاربرد از ریسپانسیو افزایش رضایت کاربران است. 

 

وبسایت رسپانسیو

 

 سئو و بهینه سازی وب سایت چیست؟

SEO مخفف عبارت Search Engine Optimize است. معنی این عبارت سئو و بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است. از آنجا که بیشترین سهم بازار موتورهای جستجو از آن گوگل است. بنابراین در این مقاله تنها گوگل را در نظر می‌گیریم. برای اطلاع کامل و دقیق تر درباره سئو می توانید مقاله سئو و بهینه سازی سایت را مطالعه نمایید.

 

سخن پایانی

شما اگر یک جستجوی ساده در اینترنت داشته باشید به خوبی می توانید متوجه شوید که تعداد وب سایت های اینترنتی که در زمینه تجاری، خبری و شخصی فعالیت می کنند بسیار زیاد می باشد، اما باید بدانید موفق ترین و بهترین سایت هایی که در بین آنها وجود دارد، سایت هایی هستند که تمامی اصول بهینه سازی سایت و قوانین سئو را در سایت خود رعایت کرده اند.

زمانی که این اصول و قوانین به خوبی دنبال شود، سایت کاربران در نتایج اولیه جستجوی اینترنتی مشاهده می شود و به همین دلیل مشتریان آنها روز به روز بیشتر می شود. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که کسب و کار اینترنتی دارید باید به اصول و قوانین اینکه طراحی سایت چیست اهمیت بسیاری دهید و از طراحانی که در این زمینه تخصص زیادی دارند کمک بگیرید تا طراحی کردن سایت شما را بپذیرند.  

 

ثبت دیدگاه

دیدگاه خود را برای ما بنویسید
ارسال دیدگاه loading
دیدگاه شما پس از تایید مدیر، نمایش داده خواهد شد

دیدگاه کاربران

مشاهده دیدگاه های ثبت شده کاربران
empty تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است ..!!

جدیدترین آموزش ها

مقالات کاربردی با محوریت دانش برنامه نویسی و کدینگ