آموزش راه اندازی درگاه اینترنتی زرین پال به زبان php

nav-icon
close
صفحه اصلی آموزش برنامه نویسی آموزش راه اندازی درگاه اینترنتی زرین پال

آموزش راه اندازی درگاه اینترنتی زرین پال

آموزش استفاده از کدهای درگاه واسط زرین پال به زبان Php روی وب سایت
آموزش راه اندازی درگاه اینترنتی زرین پال

درگاه های پرداخت اینترنتی چه هستند ؟

درگاه های پرداخت اینترنتی فضایی را برای مشتری ایجاد می کنند تا به جای این که به صورت سنتی مبلغ خرید خود را برای صاحب کالا کارت به کارت کند، به صورت آنلان و کاملا امن اطلاعات بانکی خود را وارد کند تا مبلغ کالا از حساب مشتری کسر و به حساب فروشنده انتقال پیدا کند. این روش جایگزینی مناسب برای روش های سنتی پرداخت پول می باشد.

درگاه های پرداخت مستقیم از بانک ها هیچ کارمزدی از کاربر کسر نمی کنند، ولی درگاه های واسط طبق تعرفه های تعریف شده که می توانید در قسمت قوانین سایتشان مطالعه کنید، مبلغی را به عنوان کارمزد به ازای هر تراکنش از مبلغ واریزی کسر می کنند.

 

zarin-darghah

 

تعریف پرداخت اینترنتی واسط

برای استفاده از این درگاه ها، احتیاجی به مراجعه به بانک ها نیست و شما می توانید به طور مستقیم در سایت این درگاه ها به صورت آنلاین ثبت نام کنید و یکی سری مدارک موردنیاز هست که با خیال راحت ارسال کنید.

درگاه واسط زرین پال، از جمله درگاه هایی است که به وب سایت های آنلاین فروشگاهی، این امکان را می دهد تا با استفاده از این درگاه، کالاهای خود را به صورت آنلاین از طریق این درگاه واسط انجام دهند.

 

استفاده از MerchantID

پس از تایید مدارک توسط کارشناسان، درگاه شما فعال شده و یک MerchantID که مانند یک کد طولانی است مانند ( 17mmds52-54tm-5kj1-o253-n05dse2mnh80 ) و مخصوص درگاه شماست، در اختیار شما قرار میگیرد. سپس شما این کد را در اختیار برنامه نویس وب سایتتون قرار میدید تا از این MerchantID برای اتصال فروشگاه شما به درگاه واسط استفاده کند.

 

آموزش راه اندازی درگاه زرین پال با استفاده از کدهای Php

برای استفاده از کدهای زرین پال، ابتدا باید فایل های مورد نیاز را از سایت زرین پال به نشانی www.zarinpal.com دانلود کنید. ( در انتهای این مقاله، لینک دانلود فایل های استفاده شده نیز قرار خواهد گرفت )

در صفحه نهایی خرید، احتیاج داریم که یک لینک ایجاد کرده ( به نام sendRequest ) و کاربر را به یک اکشن جدید راهنمای کنیم. ( منظور صفحه ای در وب سایت شماست که کاربر پس از انتخاب کالا و مشاهده قیمت، درخواست پرداخت مبلغ را دارد ).


فایل sendRequest.php

سپس در اکشن جدید ( یا صفحه جدید ) ، کدهای زیر را قرار میدهیم ( فایل sendRequest.php )


sendRequestt

کدهای بالا را نگاه کنید.

خط 2 : فانکشن یا اکشن خود را با نامی که مشاهده می کنید، ایجاد می کنیم.

خط 4 : مبلغ خرید را بدون هیچ علامت اضافه ای جاگزین می کنیم ( دقت کنید که حتما مبلغ وارد شده باید به ریال باشد )

خط 6 : ابتدا باید فایل zarinpal_function.php را در آدرس مناسب داخل پوشه های سایت قرار دهیم، سپس با این کد، فایل را به پروژه معرفی می کنیم.

خط 7 : کد MerchantID که زرین پال در اختیار ما قرار داده است رو به جای کد نوشته شده جایگزین می کنیم.

خط 8 : متغیر مبلغ را وارد می کنیم.

خط 12 ( خیلی مهم ) : لینک برگشت از درگاه را که از قبل در سایت ایجاد کرده ایم را در این قسمت وارد می کنیم.
نکته : لازم به توضیح هست که این فانکشن sendReques اطلاعات لازم را ابتدا برای درگاه زرین پال از طریق یک api ( خط 17 ) ارسال می کند. سپس زرین پال پس از چک کردن درگاه بوسیله MerchantID و در صورت تطبیق با ip ارسالی، به لینکی که در این قسمت درج می کنیم ( که ما اینجا verify مشخص کرده ایم ) مراجعه می کند و اطلاعات نهایی را دریافت کرده و پرداخت صورت می گیرد.

خط 16 : یک نیو از zarinpal ایجاد می کنیم. ( این یک کلاس از داخل فایل zarinpal_function.php هست )

خط 17 : اطلاعات را با api برای درگاه ارسال می کنیم.

خط 20 : چک می کند که آیا ریزالت برگشتی از درگاه مورد قبول بوده یا نه. اگر مورد قبول بود، سیستم برای ادامه به لینکی که در خط 12 داده ایم هدایت می شود. در غیر این صورت خطای اعلام شده را echo می کند.


فایل verify.php

در این فایل پس از تایید اطلاعلات ارسالی و تایید درگاه، سیستم به این فانکشن هدایت می شود :

verify

این فانکشن همانند فایل قبلی است. پس از ارسال اطللاعات به درگاه و در صورت عدم مشکل، پرداخت مبلغ انجام خواهد شد، پول از حساب کاربر کسر شده و به حساب مشخص شده واریز خواهد شد.

پس از واریز مبلغ، در خط 16 اگر مشکلی وجود نداشت، خرید تکمیل شده و شما می توانید به جای خط 20، اطلاعات خرید را در دیتابیس خود اعم از مبلغ و کد پیگیری و کد بانک و ... ذخیره کنید و پیام تکمیل خرید را به کاربر نمایش دهید.

اگر مشکلی در خرید پیش بیاید، در خط 29 می توانید پیام عدم تکمیل خرید را به کاربر نمایش دهید، و در خط 31 و 32، برنامه نویس می تواند متوجه شود که علت خطا چه بوده و برای برطرف کردن خطا اقدامات لازم را انجام دهد.


سخن پایانی :

در سیستم نصب و راه اندازی درگاه زرین پال از ساده ترین کدهای ممکن استفاده شده و برنامه نویس ها به راحتی می توانند این کدها را در وب سایت ها قرار داده و وب سایت را به سیستم درگاه پرداخت اینترنتی متصل کنند.

اگر هر سوالی برایتان بوجود آمد، می توانید از پایین همین مقاله در قسمت دیدگاه ها، سوال خود را مطرح کنید تا در اسرع وقت به سوال شما پاسخ داده شود.

 

ثبت دیدگاه

دیدگاه خود را برای ما بنویسید
ارسال دیدگاه loading
دیدگاه شما پس از تایید مدیر، نمایش داده خواهد شد

دیدگاه کاربران

مشاهده دیدگاه های ثبت شده کاربران
empty تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است ..!!

جدیدترین آموزش ها

مقالات کاربردی با محوریت دانش برنامه نویسی و کدینگ