رعایت اصول اخلاقی و وجدان کاری در مشاغل

nav-icon
close
صفحه اصلی بلاگ رعایت اصول اخلاقی و وجدان کاری در مشاغل

رعایت اصول اخلاقی و وجدان کاری در مشاغل

رعایت اصول اخلاقی و وجدان کاری در هر شغل و یا حرفه ای، یکی از ارکان مهم و مورد نیاز برای صاحبان مشاغل هست.
رعایت اصول اخلاقی و وجدان کاری در مشاغل

مقدمه:

با سلام و عرض ادب خدمت همراهان گرامی سایت تیک تاک وب، امروز قصد داریم به موضوعی بپردازیم که متاسفانه امروزه کمتر کسی درباره این مسئله صحبت می کند و آن را مهم در نظر می گیرد.

این مقاله تنها مربوط به برنامه نویسان و فعالان دنیای آنلاین نیست، بلکه تمامی کسانی که صاحبان مشاغل و حرفه ها در حوزه های مختلف جامعه هستند را نیز مخاطب قرار میدهد.

امروز قصد داریم درباره این موضوع صحبت کنیم که چرا نقش " اخلاقیات و اخلاق مداری " و " وجدان " در کسب و کارها در مقایسه با " سود شخصی " بسیار کمرنگ تر شده و برخی از این صاحبان مشاغل حاضرند با قربانی کردن وجدانشون، اندکی سود بیشتر روانه جیبشون کنن ..!!


اخلاقیات چیست؟

با توجه به این نکته که دایره اخلاقیات بسیار گسترده است و خیلی از موضوعات مهم و کلیدی را در بر میگیرد، می توان به موضوعاتی اشاره کرد چون صداقت و راستگویی، نیکخواهی و مهربانی، نیک رفتاری، دیگران رو در نظر گرفتن، انسان دوستی، اهمیت به تقوا، درستکاری، صبوری و بردباری، اخلاق نیک، صلح طلبی، در هماهنگی با طبیعت بودن و ... بسیار بسیار موضوعات دیگر که ما انسان ها باید درخود پرورش دهیم و بنا به این اصول رفتار کنیم.

هر جامعه ای احتیاج به فعالیت در تمامی مشاغل دارد و هر کسی می تواند در شغل و حرفه دلخواه خود شروع به کسب و کار کند. اما همانطور که می دانید رعایت اخلاقیات در کسب و کار، بسیار حائز اهمیت بوده و علاوه بر تاثیر مستقیم بر سلامت درآمد، به رشد اخلاقی جامعه نیز کمک میکند.

 

morality


از مهمترین موارد رعایت اخلاق در کسب و کار می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • با صداقت باشید و راستگویی را پیشه کنید
  • کارتون رو با شرافت انجام بدید
  • فردی معتبر و قابل اعتماد باشید
  • خوش رفتار باشید و رفتاری محترمانه با مشتری داشته باشید
  • مسئولیت پذیر باشید
  • از خدماتی که ارائه میدید، پشتیبانی کامل رو انجام بدید
  • متعهد باشید و به قرارداد کاری وفادار بمانید
  • در معاملات کم فروشی نکرده و با سلامت کسب و کارتون رو انجام بدید.
  • در حفظ و نگهداری اطلاعات شخصی مشتریان و کاربرانتون به طور کامل امانت دار باشید
  • از کم کاری بپرهیزید
  • قیمت گذاری منصفانه برای اجناس و یا خدماتتون داشته باشید
  • یادتون باشه که شما یک شاغل شریف هستید، نه یک کلاهبردار !
  • سو استفاده نکردن از مشتری
  • و ...


دو کار مهم برای رشد آرامش درونی:

آرامش درونی و سلامت روان به شما در انجام حرفه و شغلتون کمک بسیار شایانی می کند و می توانید در نهایت آرامش ذهن، کار خودتون رو به درستی انجام بدید.

1. هر روز مطالعه کنید : مطالعه روزانه می تواند به شما کمک کند تا همواره ذهنتان را آگاه نگه دارید.

2. هر روز به مدت حداقل 15 دقیقه مدیتیشن کنید : مدیتیشن فواید بسیار زیادی برای شما دارد و علاوه بر این که انرژی های منفی را از شما دور می کند، می تواند به سلامت جسم شما کمک کند و همچنین آرامش ذهنی را به ارمغان می آورد. از بهترین مدیتیشن های موجود، می توانید مدیتیشن روش تزکیه " فالون دافا ( فالون گونگ ) " را انجام دهید که تاثیرات فوق العاده ای روی سیستم بدن و ذهن شما دارد. ( برای آموزش رایگان به لینک سایت مراجعه کنید. کلیک کنید )

 

یک نمونه بی اخلاقی در کسب و کار جهانی :

برای مثال یک بی اخلاقی و بی وجدانی گسترده در کسب و کار، تولیدات کشور چین را در نظر بگیرید. امروزه محصولات بسیار زیاد بی کیفیت چینی به دلیل قیمت ارزان خود، جای تولیدات داخلی را گرفته اند و بسیاری از کسب و کارها تحت تاثیر آن یا تعطیل شده اند یا در شرف تعطیل شدن هستند. اما باید بدانید که هیچ ارزانی ای بی علت نیست..!!

با شنیدن اسم کشور چین، اولین چیزی که به ذهن ها خطور می کند، رشد اقتصادی، کالاهای ارزان و متعدد، کپی تمامی کالاها، زرق و برق شهرهای بزرگ مانند پکن و گوانگجو و .. است.

اما متاسفانه یک شهروند چینی این طور فکر نمیکند. چیزی که او تجربه میکند و با آن هر روز زندگی میکند، متفاوت از باورهای غلطی است که ما درباره کشور چین داریم. زندگی تحت لوای حکومت دیکتاتوری کمونیستی، دست و پنجه نرم کردن بیش از 800 میلیون جمعیت کشور با فقر و تنگدستی، کار زیاد و طاقت فرسا در طول روز و حقوق بسیار اندک و ناچیز، کار کردن بدون بیمه سلامت و ... . بدتر از همه این ها، کار کردن انسان های محبوس در اردوگاه های کار اجباری با ساعت های بسیار طولانی در روز و بدون حقوق و دستمزد هست. انسان هایی که به دلیل تفاوت تفکر با سردمداران حکومت کمونیستی، در زندان های این حکومت محکوم به کار و سختی زیاد هستند.

 

camp-china

 

متاسفانه می بینید که صاحبان کسب و کار و سردمداران حکومتی برای افزایش تولیدات خود و بدست آوردن سودهای کلان، چگونه از فقر و نیاز انسان ها سو استفاده می کنند. چگونه انسان ها را به استثمار می کشند و از رنج انسان ها، به سرمایه خود اضافه می کنند.

اکنون سوالی که مطرح می شه این هست که آیا این کالاهای چینی با خود برکت به همراه می آورند؟  چگونه می تواند آه و ناله های انسان هایی که پشت تولید این کالاهاست و رنجی که انسان ها برای تولید این کالاها متحمل شدند، می تواند برکتی با خود به همراه داشته باشد؟ این یک مورد از موارد بسیار زیاد بی وجدانی و بی اخلاقی در کسب و کارهای دنیای امروز هست.


سخن پایانی:

در دنیای امروز، ما به پزشکان و متخصصان و دانشمندان متعدد احتیاج نداریم، بلکه به پزشکان و متخصصان و دانشمندان باوجدان و اخلاق مدار احتیاج داریم. به انسان های صادق و درستکار احتیاج داریم، به سلامت روانی جامعه احتیاج داریم و به یک دنیای بهتر برای زندگی کردن احتیاج داریم.

 

ثبت دیدگاه

دیدگاه خود را برای ما بنویسید
ارسال دیدگاه loading
دیدگاه شما پس از تایید مدیر، نمایش داده خواهد شد

دیدگاه کاربران

مشاهده دیدگاه های ثبت شده کاربران
empty تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است ..!!

جدیدترین آموزش ها

مقالات کاربردی با محوریت دانش برنامه نویسی و کدینگ