تفاوت HTTP و HTTPS در چیست؟

nav-icon
close
صفحه اصلی بلاگ تفاوت HTTP و HTTPS در چیست؟

تفاوت HTTP و HTTPS در چیست؟

تفاوت HTTP و HTTPS در چیست و چرا باید در سایت های خرید آنلاین از HTTPS استفاده شود؟
تفاوت HTTP و HTTPS در چیست؟

در ابتدای مقاله آموزشی، بیایید با هم بررسی کنیم که هر کدام از پروتکل های HTTP و HTTPS چه هستند.

HTTP چیست و چه کاربردی دارد؟

HTTP یک پروتکل تحت وب هست که بین کاربر ( Client ) و سرور ( Server ) در یک شبکه کامپیوتری ارتباط برقرار می کند. زمانی که یک صفحه وب توسط کاربر اجرا می شود، اطلاعات از طریق پروتکل HTTP به کامپیوتر کاربر ارسال میشود و در صورتی که کاربر یک اکشنی را اجرا می کند و یا فرمی را به سایت ارسال می کند، این اطلاعات مجددا از طریق پروتکل HTTP به سمت سرور ارسال می شود.

تمامی ارسال ها با HTTP در سرتاسر وب به صورت یک متن ساده ارسال می شود که همین امر مشکل اصلی را بوجود می آورد، چرا که همه می توانند این متن را بخوانن و بهش دسترسی پیدا کنن. زمانی که یک کاربر اطلاعات حساسی را مانند اطلاعات کارت بانکی خود را ارسال می کند، تمامی اطلاعات کارت از قبیل شماره کارت، رمز عبور و ... در خطر مشاهده توسط هکرهاست.

به همین دلیل برای جلوگیری از این باگ امنیتی، نسخه امن HTTP به نام HTTPS در دسترس قرار گرفته است.

نحوه کارکرد پروتکل HTTPS :

HTTP مخفف Hypertext Transfer Protocol Secure است که مسیر امن‌تری برای انتقال داده‌ها در بستر وب ارائه می‌دهد. حرف S در انتها به این معنی است که از تبادل اطلاعات مابین کاربر و سرور محافظت می شود. این پروتکل در یک بستر امن و رمزگذاری شده، امنیت تبادل اطلاعات را برقرار می کند و کاربر با خیال راحت می تواند از امکانات سایت بهره ببرد.

HTTPS همچنین از TCP (Transmission control protocol) برای ارسال و دریافت داده‌های تحت وب استفاده می‌کند و این کار را از طریق پورت 443 در یک اتصال رمزگذاری شده توسط لایه حمل و نقل امنیتی (TLS) انجام می‌دهد. داده‌های که با HTTPS ارسال می‌شوند،‌ رمزگذاری می‌شوند تا بتوانند در مقابل تهدیدات و حملات ایمن بمانند. این پروتکل با رمز گذاری داده‌ها دیگر قابل خواندن نخواهد بود.

از این پروتکل می توان در تمامی وب سایت هایی که از کاربر اطلاعات دریافت می کنند، استفاده کرد. هم به خاطر امنیت، و هم به خاطر سئوی سایت شما که این روزها موتورهای جستجو در امتیازدهی به وب سایت ها، موضوع امنیت را هم بسیار جدی درنظر می گیرند.


تفاوت HTTP و HTTPS در چیست؟

  • HTTP نا امن است در حالی که HTTPS ایمن است.
  • HTTP داده‌ها را از طریق پورت 80 ارسال می‌کند در حالی که HTTPS از پورت 443 استفاده می‌کند.
  • HTTP در لایه برنامه عمل می‌کند، در حالی که HTTPS در لایه انتقال عمل می‌کند.
  • HTTP به گواهی SSL نیاز ندارد، اما با HTTPS حتما باید یک گواهی SSL داشته باشید که توسط CA امضا شده باشد.
  • HTTP نیازی به اعتبارسنجی دامنه ندارد، در حالی که HTTPS به اعتبارسنجی دامنه نیاز دارد و حتی برای دریافت گواهی‌های خاص به تایید اسناد قانونی نیاز دارد.
  • در HTTP داده‌ها بدون رمزگذاری ارسال می‌شوند اما با HTTPS داده‌ها قبل از ارسال رمزگذاری می‌شوند.

 

httpVhttps


نحوه تبدیل پروتکل HTTP به HTTPS در وب سایت :

امروزه شرکت های زیادی هستند که حق امتیاز این پروتکل را با نام SSL به فروش می رسانند که مانند دامنه و هاست، باید هر سال تمدید گردند. پس از خرید این حق امتیاز، شرکت مزبور کدهایی را در اختیار شما قرار میدهد که باید از طریق دایرکت ادمین هاست خود، آنها را در هاست خود جایگزین کنید. ( نحوه انجام این جایگزاری در مقاله های آتی آموزش داده خواهد شد )

نکته مهم : این پروتکل پس از اتمام زمان منقضی، به صورت خودکار از حالت HTTPS خارج می شود و کاربر هنگام باز کردن صفحات وب سایت، با اخطار نا امن بودن سایت مواجه می شود که این اخطار موجب ترک سایت توسط کاربران می شود. لذا توجه کنیدکه همیشه قبل از اتمام زمان انقضا، مجددا آن را تمدید کنید.

ثبت دیدگاه

دیدگاه خود را برای ما بنویسید
ارسال دیدگاه loading
دیدگاه شما پس از تایید مدیر، نمایش داده خواهد شد

دیدگاه کاربران

مشاهده دیدگاه های ثبت شده کاربران
empty تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است ..!!

جدیدترین آموزش ها

مقالات کاربردی با محوریت دانش برنامه نویسی و کدینگ