متا دیسکریپشن چیست؟ نحوه نوشتن توضیحات متا
متا دیسکریپشن نوعی تگ HTML است که خلاصهای از محتوای صفحه سایت را در نتایج گوگل به کاربران نمایش میدهد و به کاربران میگوید با کلیک بر روی لینک چه اطلاعاتی به دست میآورند.تناسب میان عبارات و مقادیر مناسب به تگهای HTML در سئوی داخلی سایت از اهمیت ویژهای برخوردار هستند. تگ متا دیسکریپشن (توضیحات متا) یکی از مهمترین این تگهاست. این تگ به صورت مستقیم کاری به سئو سایت ندارد؛ اما از این تگ به درستی استفاده کنید، با تاثیری که روی موارد دیگر سایت میگذارد، میتواند وضعیت سئو داخلی و جایگاه سایت شما را در نتایج جستجوی کاربران در رتبههای گوگل بهبود بخشد. ما در ادامه این مقاله از وبسایت تیک تاک وب سعی داریم راجع به تگ متا دیسکریپشن (meta description) و نحوه نوشتن درست آن را برای شما مورد بررسی قرار دهیم.
متا دیسکریپشن نوعی تگ HTML است که خلاصهای از محتوای صفحه وب را در نتایج گوگل به کاربران نشان میدهد و به کاربران میگوید با کلیک بر روی لینک چه اطلاعاتی به دست میآورند. به عبارت دیگر متا دیسکریپشن یا توضیحات متا به کاربران کمک میکند تا اطلاعات کوچکی درباره آنچه که قرار است در صفحه بخوانند، کسب کنند. یکی دیگر از کاربردهای صحیح نوشتن متا دیسکریپشن این است که به رباتهای گوگل در تفسیر بهتر مطالب صفحه کمک میکند. مکان قرار گیری و نمایش متن متا دیسکریپشن در صفحه SERP (صفحه نتایج جستوجوی گوگل) در قسمت زیرین عنوان سئو و URL با رنگ مشکی و فونت کوچکتر قرار میگیرد.
گوگل در نحوه اعتبارسنجی صفحات نسبت به سالهای گذشته تغییراتی اساسی ایجاد کرده است. در واقع برای بررسی ارزش یک صفحه ترجیح میدهد به انتخاب کاربران اعتماد کند. اگر توضیحات متا بهخوبی نوشته شده باشد، امکان ورود کاربران بیشتر از لینک سایر پیجها میشود. همین موضوع اعتبار سایت شما را در نزد گوگل بیشتر میکند. وجود و نوشتن صحیح متا دیسکریپشن بهصورت مستقیم در رتبهبندی سایت شما تاثیر مثبت میگذارد و روی میزان ترافیک سایت و نرخ تبدیل و نرخ کلیک تاثیرگذار است.
اگر درباره ترافیک سایت یا نرخ تبدیل و نرخ کلیک اطلاعی ندارید پیشنهاد میشود مقاله گوگل سرچ کنسول چیست؟ | راهنمای جامع برای تازه کارها را مطالعه کنید.
بر اساس گفتههای خود شرکت گوگل، متا دیسکریپشن هیچگونه تاثیر مستقیمی روی سئوی سایت ندارد، اما میتوان حداکثر استفادهی سئوی کلاه سفید را با کمک گرفتن از متا دیسکریپشن برد. جا دادن کلمات کلیدی اصلی صفحه و توضیحات مختصر از محتوای صفحه هم برای فهم و درک رباتهای گوگل مفید است، و هم درباره مطالب داخل صفحه دید خوبی به کاربران میدهد. تجربیات نشان داده که بسیاری از کاربران ابتدا دیسکریپشن صفحات را مطالعه میکنند و وقتی متوجه شدند که کدام صفحه اطلاعات جامعتری را ارائه میدهد تصمیم میگیرند که آن را بررسی کنند.
تجزیه و تحلیل رقبای خود به شما کمک میکند تا آنها و نحوه عملکردشان اطلاعاتی به دست آورید. شما با استفاده از این اطلاعات میتوانید برترین کارهای ممکن را برای پیشرفت و بهبود سایتتان انجام دهید. از جمله این کارها نوشتن درست و اصولی توضیحات متا میباشد.
خاص بودن متن متا دیسکریپشن و مخصوص بودن به صفحه شما از نظر کاربران جذاب و متفاوت است. از طرفی دیگر کپی بودن محتوای متا دیسکریپشن در موتورهای جستجوی گوگل مشخص میشود.
برای اینکه تمام متن توضیحات متا در نتایج جستجوی گوگل مشخص شود تعداد کارکترهای متن متا دیسکریپشن نباید از 160 کارکتر بیشتر باشد.
استفاده از کلمات کلیدی در متن متا دیسکریپشن از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا این کلمات برای موتورهای جستجو مانند گوگل قابل شناسایی و مهم هستند و باعث میشوند صفحات وب شما در نتایج جستجوی کاربران رتبه بالاتری داشته باشند.
استفاده از کاراکترهای ریاضی مانند اعداد، نمادهای عملیات ریاضی، نمادهای گرافیکی و خاص در متن متا دیسکریپشن میتواند باعث اختلال در نمایش متا دیسکریپشن در نتایج جستجوی کاربران شود.
تکنیک CTA یا Call To Action (کال تو اکشن) تکنیکی است که با استفاده از آن شما میتوانید کاربران را به بازدید از وبسایت خود تشویق کنید.
مرتبط بودن متن متا دیسکریپشن با محتوای صفحه بسیار مهم است. زیرا متا دیسکریپشن به کاربران اطلاعات کم و کلی درباره آنچه که قرار است در صفحه بخوانند، میدهد.
شاید فکر کنید توضیحات دیسکریپشن چندان مهم نباشد، اما شک نکنید برای اینکه بتوانید توضیحات متا را برای سئو صفحات بهینه کنید باید با اصول و قواعد نوشتن آن به خوبی آشنا باشید. در ادامه در رابطه با بهتر نوشتن متا دیسکریپشن نکات مهمی را مرور خواهیم کرد.
متا دیسکریپشن باید به گونه ای باشد که مخاطب را به بازدید از صفحه دعوت کند. با وجود اینکه تعداد کاراکترهای متا دیسکریپشن محدود و کم است پس باید با کمترین امکانات بیشترین بهره را ببریم یا به عبارتی دیگر با کمترین کلمات کاربران را به کلیک روی لینک سایت خود تشویق کنید. متا دیسکریپشن علاوه بر جذاببودن، باید پاسخگوی نیاز جستوجو کاربران نیز باشد. بنابراین برای اطمینان کاربران از تناسب محتوای شما با خواسته آنها، حتماً از کلمات کلیدی مرتبط در نگارش متا دیسکریپشن استفاده کنید.
استفاده از یک متا دیسکریپشن تکراری برای چند صفحه غیر مجاز است. یکی از اشتباههای رایج بین وبمستران این است که از عبارتهای تکراری و مصنوعی برای بخش متا دیسکریپشن صفحات استفاده میکنند. نوشتن توضیحات جدا و مجزا برای تمام صفحات سایت این چهره را از سایت شما به گوگل نشان میدهد که شما از محتواهای متنوع و یونیک برای صفحات سایت استفاده میکنید و نگاه جزئی به موضوعات کسبوکارتان دارید.
برای اینکه تمام متن متا دیسکریپشن کامل و به درستی در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده شود، باید حداکثر از ۱۶۰ کاراکتر برای نوشتن متن متا دیسکریپشن استفاده کنید. اگر تعداد کاراکتر متن توضیحات از حد مشخص شده بیشتر باشد، قسمتی از متن حذف شده و به صورت (…) در نتایج گوگل به نمایش در میآید.
تحقیقات انجام شده نشان میدهد که گوگل به طور معمول حدود 60 تا 70 درصد از متن متا دیسکریپشن را بازنویسی میکند. این بازنویسی توسط گوگل به این دلیل اینکه گوگل سعی دارد مرتبطترین و مفیدترین اطلاعات را به کاربران ارائه دهد انجام میشود. اگر متن متا دیسکریپشن شما با جستجوی کاربر همخوانی نداشته باشد یا به درستی محتوای صفحه را توصیف نکند، گوگل آن را بازنویسی میکند.
تحقیقات انجام شده نشان میدهد که بیشترین بازنویسی گوگل بر روی لینک سایتهایی است که در رتبههای ۴ تا ۶ صفحه نتایج جستوجوی گوگل قرار گرفتهاند.
براساس جستجوهایی که صورت گرفته قابل برداشت است که بین نرخ بازنویسی شدن متا دیسکریپشنها و حجم جستوجوی کلمه کلیدی، ارتباطاتی وجود دارد. به عبارت دیگر هرچقدر حجم جستوجو بالاتر باشد، احتمال اینکه گوگل متا دیسکریپشن شما را نادیده بگیرد، کمتر وجود دارد.
در واقع گوگل تلاش میکند تا تجربه کاربری بهتری برای کاربران خود ایجاد کند. به همین دلیل هرچه محتوای شما دارای امتیاز کمتری باشد، احتمال اینکه گوگل در محتوای متا دیسکریپشن شما دخالت کند و آن را تغییر دهد، بالاتر میرود.
بر روی دسکتاپ
فاکتور دیگری که ممکن است روی نمایش یا عدم نمایش متا دیسکریپشن موثر باشد، تعداد کاراکترهای آن است. تعداد کارکترهای قابل نمایش در نتایج جستجو در دسکتاپ حدودا عددی بین ۱۵۶ تا ۱۶۰ است. طی بررسیهایی که انجام شده است، معمولاً گوگل متا دیسکریپشنهایی که بیش از این تعداد کاراکتر دارند را نمایش نمیدهد. البته اگر در توضیحات متا، تاریخ هم خورده باشد، این تعداد به ۱۴۲ کاراکتر کاهش پیدا میکند.
بر روی موبایل
برای کاربرانی که برای جستجو از موبایل استفاده میکنند، کاراکترهای مجاز برای نمایش بخش اسنیپت، بدون نمایش تاریخ انتشار مطلب، چیزی بین ۱۱۸ تا ۱۲۱ کاراکتر است. اما اگر قرار باشد تاریخ انتشار محتوا نیز در کنار متا دیسکریپشن نمایش داده شود، تعداد کاراکترهای مجاز برای نمایش بین ۹۵ تا ۱۰۵ کاراکتر است.
سخن پایانی
اصولی توضیحات متا دیسکریپشن بهطور مستقیم روی رتبهبندی سایت تاثیر ندارد، بلکه تاثیر خود را روی فاکتورهای مورد نظر گوگل برای سئو بودن یک سایت نشان میدهد. نکته قابل توجهی که تا انتهای مقاله ناگفته ماند این است که باید از قسمت متا دیسکریپشن برای جذب و تشویق مخاطبان و کاربران برای کلیک روی لینک استفاده کرد. ما در این مقاله از تیک تاک وب سعی کردیم شما را با متا دیسکریپشن یا توضیحات متا آشنا کنیم و نحوه استفاده صحیح از آن را به شما آموزش دهیم.
جدیدترین آموزش ها
مقالات کاربردی با محوریت دانش برنامه نویسی و کدینگ
ثبت دیدگاه
دیدگاه خود را برای ما بنویسیددیدگاه کاربران
مشاهده دیدگاه های ثبت شده کاربران