متا دیسکریپشن چیست؟ نحوه نوشتن توضیحات متا

catalog icon

کاتالوگ دیجیتال

survey icon

نظرسنجی سایت

nav-icon
close
صفحه اصلی بلاگ متا دیسکریپشن چیست؟ نحوه نوشتن توضیحات متا

متا دیسکریپشن چیست؟ نحوه نوشتن توضیحات متا

متا دیسکریپشن نوعی تگ HTML است که خلاصه‌ای از محتوای صفحه سایت را در نتایج گوگل به کاربران نمایش می‌دهد و به کاربران می‌گوید با کلیک بر روی لینک چه اطلاعاتی به دست می‌آورند.
متا دیسکریپشن چیست؟ نحوه نوشتن توضیحات متا

تناسب میان عبارات و مقادیر مناسب به تگ‌های HTML در سئوی داخلی سایت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. تگ متا دیسکریپشن (توضیحات متا) یکی از مهم‌ترین این تگ‌هاست. این تگ به‌ صورت مستقیم کاری به سئو سایت ندارد؛ اما از این تگ به درستی استفاده کنید، با تاثیری که روی موارد دیگر سایت می‌گذارد، می‌تواند وضعیت سئو داخلی و جایگاه سایت شما را در نتایج جستجوی کاربران در رتبه‌های گوگل بهبود بخشد. ما در ادامه این مقاله از وبسایت تیک تاک وب سعی داریم راجع به تگ متا دیسکریپشن (meta description) و نحوه نوشتن درست آن را برای شما مورد بررسی قرار دهیم.

 

متا دیسکریپشن (meta description) چیست؟

متا دیسکریپشن نوعی تگ HTML است که خلاصه‌ای از محتوای صفحه وب را در نتایج گوگل به کاربران نشان می‌دهد و به کاربران می‌گوید با کلیک بر روی لینک چه اطلاعاتی به دست می‌آورند. به عبارت دیگر متا دیسکریپشن یا توضیحات متا به کاربران کمک می‌کند تا اطلاعات کوچکی درباره آنچه که قرار است در صفحه بخوانند، کسب کنند. یکی دیگر از کاربردهای صحیح نوشتن متا دیسکریپشن این است که به ربات‌های گوگل در تفسیر بهتر مطالب صفحه کمک می‌کند. مکان قرار گیری و نمایش متن متا دیسکریپشن در صفحه SERP (صفحه نتایج جست‌وجوی گوگل) در قسمت زیرین عنوان سئو و URL با رنگ مشکی و فونت کوچکتر قرار می‌گیرد.

Meta description place1

 

چرا باید از توضیحات متا استفاده کنیم؟

گوگل در نحوه اعتبارسنجی صفحات نسبت به سال‌های گذشته تغییراتی اساسی ایجاد کرده است. در واقع برای بررسی ارزش یک صفحه ترجیح می‌دهد به انتخاب کاربران اعتماد کند. اگر توضیحات متا به‌خوبی نوشته شده باشد، امکان ورود کاربران بیشتر از لینک سایر پیج‌ها می‌شود. همین موضوع اعتبار سایت شما را در نزد گوگل بیشتر می‌کند. وجود و نوشتن صحیح متا دیسکریپشن به‌صورت مستقیم در رتبه‌بندی سایت شما تاثیر مثبت می‌گذارد و روی میزان ترافیک سایت و نرخ تبدیل و نرخ کلیک تاثیرگذار است.

اگر درباره ترافیک سایت یا نرخ تبدیل و نرخ کلیک اطلاعی ندارید پیشنهاد میشود مقاله گوگل سرچ کنسول چیست؟ | راهنمای جامع برای تازه کارها را مطالعه کنید.


تاثیر متا دیسکریپشن بر سئو سایت

بر اساس گفته‎های خود شرکت گوگل، توضیحات متا هیچ‌گونه تاثیر مستقیمی روی سئو ندارد، اما می‌توان حداکثر استفاده‌ی سئو‌ی کلاه سفید با کمک گرفتن از متا دیسکریپشن برد. جا دادن کلمات کلیدی اصلی صفحه و توضیح مختصر از محتوای صفحه هم برای فهم و درک ربات‌های گوگل مفید است، و هم درباره مطالب داخل صفحه دید خوبی به کاربران می‌دهد. تجربیات نشان داده که بسیاری از کاربران ابتدا دیسکریپشن صفحات را مطالعه می‌کنند و وقتی فهمیدند که کدام صفحه اطلاعات جامع‌تری را ارائه می‌دهد تصمیم میگیرند که آن بررسی کنند.

 

نحوه بهینه‌سازی متا دیسکریپشن برای سئو

شاید فکر کنید توضیحات دیسکریپشن چندان مهم نباشد، اما شک نکنید برای اینکه بتوانید توضیحات متا را برای سئو صفحات بهینه کنید باید با اصول و قواعد نوشتن آن به خوبی آشنا باشید. در ادامه در رابطه با بهتر نوشتن توضیحات متا نکاتی را مرور خواهیم کرد.

 

از توضیحات جذاب با فراخوان عمل (CTA) در متا استفاده کنید.

توضیحات متا باید طوری باشد که مخاطب را به بازدید از صفحه دعوت کند. باتوجه به اینکه تعداد کاراکترهای متا محدود است پس باید با کمترین کلمات کاربران را به کلیک روی لینک سایت خود تشویق کنید. علاوه بر جذاب‌بودن متا، توضیحات باید پاسخگوی نیاز جست‌وجو کاربران نیز باشد. بنابراین برای اطمینان کاربران از تناسب محتوای شما با خواسته آن‌ها، حتماً از کلمات کلیدی مرتبط در نگارش متا دیسکریپشن استفاده کنید.

 

برای هر صفحه متا دیسکریپشن منحصر‌به‌فرد بنویسید

استفاده از توضیحات متای تکراری در صفحات مجاز نیست. یکی از اشتباه‌های رایج این است که وبمستران از عبارت‌های تکراری و مصنوعی برای بخش متا صفحات استفاده می‌کنند. نوشتن توضیحات مجزا برای تمام صفحات سایت این سیگنال را به گوگل می‌دهد که شما از محتواهای متنوع و یونیک برای صفحات سایت استفاده می‌کنید و نگاه جزئی به موضوعات کسب‌وکارتان دارید.
همچنین شاید از خودتان بپرسید برای صفحات محصولات مشابه چه باید کرد؟ شما تنها زمانی مجاز هستید که از توضیحات متای محصول کپی و تکراری استفاده کنید که از تگ کنونیکال در این صفحات استفاده کرده باشید تا گوگل آن صفحات را کپی در نظر نگیرد.

 

به طول توضیحات متا دیسکریپشن توجه کنید

برای اینکه تمام توضیحات متا به درستی در نتایج گوگل نمایش داده شود، باید حداکثر از ۱۶۰ کاراکتر برای نوشتن متن متا استفاده کنید. اگر تعداد کاراکتر توضیحات از حد ایده‌آل بیشتر باشد، قسمتی از متن حذف می‌شود و به صورت (…) در نتایج گوگل به نمایش در می‌آید.

 

چرا گوگل در ۷۰ درصد اوقات متا دیسکریپشن را بازنویسی می‌کند؟

تحقیقات نشان داده است که در بیش از ۷۰ درصد مواقع، گوگل متنی که شما به عنوان توضیحات متا در نظر گرفته‌اید را نادیده می‌گیرد. این تحقیقات بر روی ۳۰ هزار کلمه کلیدی انجام شده است و نتیجه واقعاً قابل توجه است. یعنی بخشی از نقشه‌های شما برای چگونه دیده‌شدن در صفحه نتایج جست‌وجو، نقش بر آب خواهد شد.
در واقع آمار دقیقی که در این گزارش آمده است، نشان می‌دهد که گوگل ۷۱ درصد از توضیحات متا در نتایج جست‌وجوی موبایلی و ۶۸ درصد از توضیحات متا در نتایج جست‌وجوی تحت دسکتاپ را بازنویسی می‌کند. با توجه به این آمار، تنها ۳۰ درصد از اوقات متا دیسکریپشنی که برای صفحه خود در نظر گرفته‌اید، به کاربر نمایش داده خواهد شد.

 

نرخ بازنویسی‌شدن توضیحات متا بر اساس رتبه جست‌وجو

اطلاعاتی که در این مقاله داده می‌شوند، صرفاً بر اساس صفحه اول نتایج جست‌وجو و بدون درنظرگرفتن اسنیپت‌های ویژگی تهیه شده‌اند. بررسی‌ها نشان داده است که بیشترین بازنویسی گوگل بر روی لینک‌های سایت‌هایی است که در رتبه‌های ۴ تا ۶ صفحه نتایج جست‌وجو قرار گرفته‌اند. پس با توجه به رتبه‌ای که در یک کلمه کلیدی در صفحه نتایج جست‌وجو کسب می‌کنید، احتمال این وجود دارد که متا دیسکریپشنی که برای مطلبی در نظر گرفته‌اید، دیده نشود.

 

نرخ بازنویسی‌شدن توضیحات متا بر اساس حجم جست‌وجو

معیار دیگری که در انتخاب کلمات کلیدی بسیار اهمیت دارد، میزان سرچ کلمات در گوگل یا Search Volume است. نتایج بررسی‌ها نشان داده است که بین نرخ بازنویسی شدن متا دیسکریپشن‌ها و حجم جست‌وجوی کلمه کلیدی، ارتباطی وجود دارد. به طور واضح، هرچه حجم جست‌وجو بالاتر باشد، احتمال اینکه گوگل توضیحات متای شما را نادیده بگیرد، کمتر وجود دارد.
در واقع گوگل تلاش دارد که تجربه کاربری بهتری برای کاربران خود ایجاد کند. به همین خاطر هرچه محتوای شما امتیاز کمتری گرفته باشد، احتمال اینکه گوگل دخالت کند و متا دیسکریپشن را خودش تغییر دهد، بالاتر می‌رود.

 

طول قابل نمایش توضیحات متا در نتایج گوگل

بر روی دسکتاپ

فاکتور دیگری که ممکن است روی نمایش یا عدم نمایش متا دیسکریپشن موثر باشد، تعداد کاراکترهای آن است. برای نتایج جست‌وجو روی دسکتاپ، تعداد کاراکترهای مجاز چیزی بین ۱۵۶ تا ۱۶۰ است. طی بررسی‌هایی که انجام شده است، معمولاً گوگل متا دیسکریپشن‌هایی که بیش از این تعداد کاراکتر دارند را نمایش نمی‌دهد. البته اگر در توضیحات متا، تاریخ هم خورده باشد، این تعداد به ۱۴۲ کاراکتر کاهش پیدا می‌کند.

بر روی موبایل

برای کاربرانی که با موبایل جست‌وجو می‌کنند، کاراکترهای قابل نمایش برای بخش اسنیپت، بدون در نظر گرفتن تاریخ، چیزی بین ۱۱۸ تا ۱۲۱ کاراکتر است. اگر قرار باشد تاریخ انتشار مطلب نیز در کنار متا دیسکریپشن نمایش داده شود، تعداد کاراکترهای مجاز برای نمایش در صفحه نتایج جست‌وجو، بین ۹۵ تا ۱۰۵ کاراکتر است.

 

سخن پایانی

تاثیر نوشتن اصولی توضیحات متا دیسکریپشن به‌طور مستقیم روی رتبه‌بندی سایت نیست، بلکه تاثیر خود را روی فاکتورهای دیگر سئو نشان می‌دهد. نکته مهمی که باید در جمع‌بندی مقاله به آن توجه کنید این است که باید از بخش توضیحات متا برای جذب و ترغیب مخاطب برای کلیک لینک استفاده کنید. سعی کنید متن متا دیسکریپشن را با کلیدواژه‌ها پر نکنید. به خاطر داشته باشید گوگل ممکن است توضیحات متا را به جهتی تغییر دهد (قسمتی از متا را نشان دهد) که خودش تصور می‌کند برای کاربر جذاب‌تر است. پس سعی کنید تمرکز خود را فقط‌وفقط روی بهینه سازی توضیحات متا قرار دهید.

ثبت دیدگاه

دیدگاه خود را برای ما بنویسید
ارسال دیدگاه loading
دیدگاه شما پس از تایید مدیر، نمایش داده خواهد شد

دیدگاه کاربران

مشاهده دیدگاه های ثبت شده کاربران
empty تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است ..!!